Teollisen myynnin hanke juhlisti yhteistyötä – koulutus jo hyvässä vauhdissa

Poikkeuksellisen laajassa yritysyhteistyössä yritys- ja säätiökumppanit ovat tähän mennessä sitoutuneet lahjoittamaan yli 1,8 miljoonaa euroa. Tavoitteena on parantaa teknologia- ja teollisuusyritysten myyntiosaamista ja edistää niiden kansainvälistä kasvua.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa mukaan rekrytoitiin tekniikan tohtori Tuukka Ahoniemi, joka aloitti työelämäprofessorina johtamisen ja talouden tiedekunnassa, tuotantotalouden yksikössä.
Teollisen myynnin perusopetus on jo käynnistynyt Tampereen yliopistossa.
– Opiskelijat arvostavat konkreettisia esimerkkejä, jotka täydentävät akateemista teoriaa ja tuovat myyntityön lähemmäs todellista työelämää. Aihe selvästi kiinnostaa opiskelijoita. Lyhyestä markkinointiajasta ja vapaaehtoisuudesta huolimatta kurssi tuli ylibuukatuksi, Ahoniemi kertoo.
Teollisen myynnin osaamis- ja tutkimuskeskus perusteilla
Lahjoitusten tavoitteiden mukaisesti ympärille ollaan rakentamassa kokonaista Teollisen myynnin osaamis- ja tutkimuskeskusta.
Osaamis- ja tutkimuskeskus tuottaa ajankohtaista tutkimustietoa modernista teollisesta myynnistä yhteisten yrityshankkeiden kautta. Työelämäprofessorin työpariksi rekrytoidaan teolliseen myyntiin keskittyvä tenure track-professori, ja haku avautuu lähiaikoina.

Johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaani Marko Seppänen korostaa hanketta erinomaisena esimerkkinä siitä, miten yritysmaailma ja yliopisto saavat yhteistyöllä asioita aikaan ketterästi.
– Saimme projektiin niin vahvan tuen ja sidosryhmäverkoston yrityskumppaneista, että nopea startti oli mahdollista. Yritysyhteistyötä hyödynnetään suoraan opetuksessa vierailuluentojen, oikeiden yritystapausten ja opinnäytetöiden muodossa, johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaani, teollisuustalouden professori Seppänen kertoo.
Hanke herätti huomiota viime syksynä, kun se pääsi finaaliin ja palkittiin kunniamaininnalla Vuoden teollisuusteko 2025 -kilpailussa Alihankinta-messuilla.
Kaupallinen menestys lähtee asiakasymmärryksestä
Ahoniemen mukaan investointituotteiden ja teknologiapalveluiden kaupallistamisessa on kyse ennen kaikkea asiakkaan arvonluonnin lisäämisestä. Teknisesti suuntautuneilla henkilöillä on merkittävä rooli teollisuuden myyntiprosesseissa.
Ensimmäinen, kaikille teknisten alojen opiskelijoille suunnattu kurssi pidettiin syksyllä. Kokonaisvaltaisempi integraatio osaksi teknillisten aineiden opintoja on hyvässä vauhdissa. Opintokokonaisuuskaudesta 2027 alkaen opiskelijoille tarjotaan mahdollisuutta erikoistua syvemmin teolliseen myyntiin. Lisäksi kaupallistamisen näkökulmaa tuodaan näkyväksi myös muiden kurssien sisältöihin. Tänä syksynä tuotantotalouden kursseilla on esimerkiksi järjestetty kaupallistamista käsitteleviä vierailuluentoja.
– Usein myynti on ulkoistettu erilliselle myyntiorganisaatiolle, ja tuotekehitys toimii omassa siilossaan ilman jatkuvaa dialogia asiakkaiden kanssa. Silloin joudutaan helposti tilanteeseen, jossa maailman parhaita teknologiaratkaisuja kehitetään oletetun asiakasarvon pohjalta, eikä todellisten ja todennettujen tarpeiden mukaan. Tähän haasteeseen teollisen myynnin taitavat insinöörit ovat mielestämme parhaita vastaamaan, Seppänen ja Ahoniemi linjaavat.
***
Teollisen myynnin hanke juhlisti menestyksekästä yritysyhteistyötä Hervannan kampuksella. Tilaisuudessa paljastettiin hankkeen tukijoiden kunniaksi lahjoittajataulu. Hankkeeseen on tähän mennessä kerätty yksityistä lahjoitusrahaa 38:lta eri taholta (1,8 miljoonaa).

Kuvat: Aki Tulikari








