Sami Savolainen: Ammattikorkeakoulujen omistajien ohjaus kehittymässä eri suuntiin

SijaintiKanslerinrinne 1, Tampere
Pinni A -rakennuksen Paavo Koli -sali ja etäyhteys.
Ajankohta5.5.2022 9.00–13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Sami Savolainen.
Yliopistot ammattikorkeakouluyhtiöiden omistajina ovat tuoneet omistajaohjaukseen uuden kehityssuunnan. VTM Sami Savolaisen väitöstutkimus tarkastelee ensimmäistä kertaa tutkimuksessa yliopistojen toimintaa ammattikorkeakoulujen pääomistajina. Kaupunkien ja yliopistojen motiivit omistamiselle poikkeavat toisistaan. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa siitä, mitä kaksi suurinta omistajaryhmää tavoittelevat ja minkälaisia ohjauskeinoja konserneissa käytetään. Tutkimus pohtii, miten omistuksen kehitys vaikuttaa korkeakoulujärjestelmän luonteeseen.

Sami Savolainen vertaili väitöstutkimuksessaan kuuden ammattikorkeakouluyhtiön pääomistajina toimivan kaupungin ja yliopiston tavoitteita sekä konserniohjauksen keinoja.

Yliopistot tavoittelevat kaupungeista poiketen tiivistyvää konsernirakennetta, jossa omistajaohjaus ulotetaan ammattikorkeakoulujen perustoimintoihin ja rakenteisiin. Kaupunkien omistajaohjaus on luonteeltaan etäisempää. Kaupungit ovat omaksuneet kontrolloijan ja mahdollistajan roolin, mikä jättää enemmän tilaa ammattikorkeakoulujen itsenäiselle päätöksenteolle.

Tutkimuksessa havaittiin, että omistajaryhmillä on toisistaan poikkeava näkemys pääomistajan ominaisuudesta, joka luo parhaat edellytykset omistettavalle ammattikorkeakoululle. Kaupungit korostavat tutkimuksen mukaan omistajan kytköksiä alueen elinkeinopolitiikkaan ja kaupunkiseudun myönteiseen kehitykseen. Yliopistot puolestaan näkevät saman korkeakoulutoimialan tuntemuksen ja yhteydet yliopistojen resursseihin alueellista yhteyttä merkittävämpänä perusteluna omistamiselle.

Yliopistoille omistaminen on keino laajentua konsernina. Tämä vahvistaa myös omaa asemaa kiristyvässä yliopistojen välisessä kilpailussa opiskelijoista ja resursseista.

Savolainen esittää tutkimustulosten perusteella, että konsernimuotoisten omistajien erilaistuvat strategiat voivat muuttaa koko ammattikorkeakoulujärjestelmän luonnetta. Suurimman muutospaineen alla ovat tiivistyviin yliopistokonserneihin kuuluvat ammattikorkeakoulut.

– Niiden ammattikorkeakoulujen omistajien, jotka tavoittelevat tiivistyvää konserniohjausta, tulisi kiinnittää erityistä huomiota synergiaharhan vaaraan. Konsernijohdon tulisi ymmärtää velvoittavan ohjauksen vaikutukset ja välilliset kustannukset ammattikorkeakoulujen toiminnalle, Savolainen toteaa.

Savolainen muistuttaa, että konserniedun tavoittelu voi aikaansaada tytäryhtiön pysyvää toimintakyvyn laskua ja kasvavia kustannuksia.

– Sen sijaan hyvin toteutettu konserniohjaus voi kasvattaa tytäryhtiöiden arvoa ja vaikuttavuutta, johon molemmilla omistajaryhmillä on mahdollisuus.

Eri alueilla on päädytty erilaisiin ratkaisuihin, mikä kuvastaa myös käynnissä olevaa korkeakoulujen profiloinnissa tapahtuvaa muutosta. Kehitys voi muuttaa koko duaalijärjestelmän luonnetta ja edellyttää tarkistuksia korkeakouluja koskevaan lainsäädäntöön sekä kansallisiin ohjauskäytäntöihin.

VTM Sami Savolainen on toiminut useissa tehtävissä Turku-konsernin koulutuksen ja elinkeinopolitiikan sektorilla sekä Turun ammattikorkeakoulu oy:n toimitusjohtajana. Tällä hetkellä hän toimii korkeakouluhallinnosta ja -palveluista vastaavana johtajana Turun ammattikorkeakoulussa ja on mukana eri yhteisöjen ja yritysten hallitustyössä.

Valtiotieteiden maisteri Sami Savolaisen hallintotieteiden alaan kuuluva väitöskirja Kaupungit ja yliopistot ammattikorkeakoulujen omistajina – omistajaohjauksen tavoitteet ja toteutus konserneissa tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa 5.5.2022 klo 12 alkaen Pinni A -rakennuksen Paavo Koli -salissa, Kanslerinrinne 1. Vastaväittäjänä toimii professori Anu Puusa Itä-Suomen yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti, yliopistonlehtori Vuokko Kohtamäki Tampereen yliopistosta.

Tilaisuutta voi seurata myös etäyhteydellä. (Zoom)

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa

Kuva: Joni Savila