Saara Laukkanen: Väitöstutkimus tunnisti uuden täsmälääkehoidon mahdollisuuden T-soluisen lasten leukemian hoitoon

SijaintiEtäyhteys
Ajankohta4.6.2021 9.00–13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Saara Laukkanen
Lasten T-soluisen akuutin leukemian ennuste on nykyään kohtuullisen hyvä, sillä yli 80 prosenttia potilaista voidaan parantaa pysyvästi. Hoito on kuitenkin raskas ja pitkäkestoinen, ja uusiutuessaan tauti on vaikeasti parannettavissa. FM Saara Laukkasen väitöstutkimuksessa tunnistettiin uusi täsmälääkeyhdistelmä, jota voitaisiin tulevaisuudessa käyttää taudin hoidossa. Lisäksi tutkimuksessa löydettiin uusi biomerkkiaine (SIX6), jolla voidaan tunnistaa huonomman ennusteen potilaita.

Leukemia on lasten yleisin syöpä ja siihen sairastuu Suomessa vuosittain noin 50 lasta. Lasten leukemiat ovat tyypillisesti akuutteja lymfaattisia leukemioita (ALL), jotka voidaan jakaa B- ja T-solulinjojen taudeiksi. B-ALL:ssa tunnetaan useita taudin ennusteen kannalta merkityksellisiä alaryhmiä ja kyseisen leukemian paranemisennuste on lapsilla noussut yli 90 prosenttia. Sen sijaan T-ALL:ssa vastaavia ennusteellisia merkkiaineita ei juurikaan tunneta ja taudin ennuste on muutenkin heikompi. Erityisen hankala T-ALL on uusiutuessaan ja tämän vuoksi uusille hoitomuodoille on kipeästi tarvetta.

Leukemiasolujen kyky lisääntyä hallitsemattomasti sekä väistää lääkkeiden vaikutusta johtuu muun muassa poikkeavasta solun sisäisestä viestinnästä, jossa solujen kasvua tukevat viestit ovat jatkuvasti aktiivisena. Useat kehitteillä olevat syövän täsmälääkkeet pyrkivätkin juuri katkaisemaan näitä poikkeavia soluviestejä ja siten lopettamaan solujen jatkuvan kasvun ja pakottamaan ne kuolemaan.

Väitöstutkimuksessa havaittiin, että noin kolmannes T-ALL potilasnäytteistä oli herkkiä dasatinibi-nimiselle tyrosiinikinaasiestäjälle, jonka todettiin T-ALL soluissa estävän LCK-nimisen proteiinin toimintaa. Kyseinen proteiini on keskeisessä roolissa solujen kasvuun ja selviytymiseen vaikuttavalla viestireitillä.

— Tämä on kiinnostava havainto, sillä kyseistä lääkettä käytetään jo muiden leukemiatyyppien hoitoon, ja niinpä sen käyttö myös tähän tautiin voisi siis olla verrattain helppoa, Laukkanen kertoo.

Lääkehoidoissa parhaat tulokset saavutetaan yleensä useiden lääkkeiden yhdistelmällä ja väitöstutkimuksessa havaittiin, että osalla leukemianäytteistä leukemiasolujen kuolema voimistui merkittävästi, kun dasatinibi yhdistettiin muiden lääkkeiden kanssa. Täysin uutena löydöksenä oli dasatinibin yhdistäminen temsirolimuusi-nimisen täsmälääkkeen kanssa, joka sulkee toisen leukemiasolujen aktiivisesti käyttämän selviytymispolun.

— Idea on se, että kun yhtä aikaa katkaistaan useampi tärkeä viestikanava, niin leukemiasolut eivät enää kestä sitä ja kuolevat, Laukkanen kertoo.

Erityisen rohkaisevaa löydöksessä oli se, että myös osa sellaisista näytteistä, jotka eivät enää reagoineet perinteisille lääkehoidoille olivat herkkiä dasatinibin ja temsirolimuusin yhdistelmälle. Lääkeyhdistelmällä onkin tulevaisuudessa potentiaalia edetä myös varhaisiin kliinisiin kokeisiin, mutta toistaiseksi puuttuu vielä hyvä merkkiaine, jolla voitaisiin parhaiten tunnistaa hoidosta eniten hyötyvät potilaat.

Viestireittien viallisuuden lisäksi leukemiasoluille on tyypillistä, että geeninsäätelijäproteiinien aktiivisuus on normaalista poikkeavaa. Väitöskirjassa tutkittiin SIX6-nimistä geenien luennan säätelijäproteiinia ja havaittiin yhteys sen korkean ilmentymisen ja huonon ennusten välillä. Tämän tyyppinen tieto mahdollistaa huonoennusteisten potilaiden tunnistamisen jo aikaisessa vaiheessa.

Väitöskirjatyö on tehty dosentti Olli Lohen tutkimusryhmässä Lasten, nuorten ja äitien terveyden tutkimuskeskuksessa Tampereen yliopistossa, sekä läheisessä yhteistyössä Harvardin ja Massachusetts General Hospitalin tutkimusyksiköissä työskentelevän professori David Langenaun tutkimusryhmän kanssa.

Saara Laukkanen on kotoisin Jyväskylästä ja valmistui filosofian maisteriksi Tampereen yliopiston bioteknologian koulutusohjelmasta syksyllä 2014.

Filosofian maisteri Saara Laukkasen lastentautiopin alaan kuuluva väitöskirja Novel targeted therapies and prognostic markers for T cell acute lymphoblastic leukemia tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 4.6.2021 klo 12 alkaen Arvo-rakennuksen auditoriossa F115, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä toimii professori Riitta Lahesmaa Turun yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Olli Lohi Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

Tampereen yliopiston kampuksella järjestettävään väitöstilaisuuteen mahtuu vain rajallinen määrä osallistujia. Yliopiston kiinteistöt on suljettu, ja sisäänpääsy on mahdollista vain erikseen ilmoittautumalla.

Yleisön on mahdollista seurata väitöstä myös etäyhteyden kautta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa

Tiedekunnan opintohallinto lähettää pyydettäessä väitöskirjan PDF-version. Lähetä pyyntö osoitteeseen met.doc.tau [at] tuni.fi