Nuorten kohtaaman rikollisuuden ehkäisystä elämäntarkoituksen etsimiseen – tervetuloa oppimaan ja oivaltamaan virtuaaliseen Nuorten Tieteiden päivään 20.1.2023!

Julkaistu 13.1.2023
Öinen mustanpuhuva tähtitaivas
Kuvaaja: Mika Kanerva
Tampereen Tieteiden päivien Nuorten päivä järjestetään perjantaina 20.1.2023 virtuaalisesti verkossa. Tapahtumassa monipuolisista aiheista ovat puhumassa Tampereen, Turun ja Aalto yliopistojen asiantuntijat. Lisäksi ohjelmassa on poliisihallituksen Nuoret ja rikollisuus -luento. Päivän lopussa kurkistetaan kameran välityksellä RoboLabiin ja tarkastellaan, millä tavalla ihmisten ja robottien yhteistyötä tutkitaan.

Haluaisitko kuulla lisää nuorten kohtaamasta rikollisuudesta? Tai datariippuvuuden vaikutuksesta maailmanpolitiikkaan? Kenties olet kiinnostunut eläinten ajattelusta tai elämän tarkoituksen etsimisestä?

Esimerkiksi tällaisia aiheita on luvassa nuorille ja koululaisille suunnatussa Nuorten päivässä. Tapahtumaan voi kuitenkin osallistua kuka vain, sillä luennot tarjoavat uusia ajatuksia ja oivalluksia aina vauvasta vaariin.

Ilmoittaudu tapahtumaan.

Seuraa verkkolähetystä.

Aamu alkaa hämähäkinverkoilla, monikudosmalleilla ja datariippuvuuden vaikutuksella maailmanpolitiikkaan

Päivän ohjelman ensimmäisellä luennolla kuullaan, mihin kaikkeen hämähäkinverkkoa voidaan tieteessä käyttää. Luennolla pohditaan silkin ainutlaatuisuutta materiaalina sekä sitä, miksi sitä on niin hankala tuottaa. Luennon pitää Aalto yliopiston tutkija Sesilja Aranko.

Seuraavaksi sukelletaan monikudosmallien maailmaan ja pohditaan, voiko ihmisen kudoksia tarkastella kolmiulotteisesti ihmiskehon ulkopuolella. Kuulostaako mahdottomalta tai ajatuksena hankalalta? Tule kuuntelemaan, kun Tampereen yliopiston Monikudosmallintamisen huippuyksikön jäsenet väitöskirjatutkija Alma Yrjänäisen johdolla pyrkivät löytämään vastauksen.

Aamun edetessä pähkäiltäväksi tulee ajankohtainen aihe datariippuvuudesta ja sen vaikutuksista kansainväliseen politiikkaan. Millaisia yhteistyön tekemisen tapoja tarvitaan valtioiden ja organisaatioiden välille, kun teknologia nousee valtapolitiikan keskiöön? Aihetta kanssasi miettimässä Tampereen yliopiston työelämäprofessori Valtteri Vuosalo.

Nuorten kohtaamasta rikollisuudesta suurin osa on piilorikollisuutta

Piilorikollisuus tarkoittaa rikollisuutta, joka ei tule viranomaisten tietoon. Mitä nuorten kohtaamalle piilorikollisuudelle voidaan tehdä? Miten nuorten kohtaamaa rikollisuutta voidaan estää? Millainen on uusi sisäministeriön yhdessä poliisin kanssa kehittämä Nuoret ja rikollisuus -palvelu?

Tärkeisiin kysymyksiin kuulet vastauksia Nuoret ja rikollisuus – apua, tukea ja toimintaa -luennolta. Kysymyksiin ovat vastaamassa Eeva Koivunen sisäministeriön Strateginen ohjaus ja kehittäminen -yksiköstä, ylitarkastaja Ansa Jokiranta poliisihallituksesta sekä toimitusjohtaja Eeva Björklund 10MonkeysDigitalista.

Filosofiset kysymykset elämästä, eläimistä ja ilmiöistä siivittävät päivän kulkua

Tiesitkö, että elämän tarkoitustakin voi tutkia? Mitä nuoret ajattelevat elämän tarkoituksesta? Miten päämäärätietoisuus vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin? Tule kuulemaan Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Merja Viljasen ja dosentti Elina Kuusiston ajatuksia elämäntarkoitustutkimuksesta.

Eläinten mieli, arvo ja sidos ihmisten hyvinvointiin -luennolla Turun yliopiston dosentti Elisa Aaltola väittää, että eläinten kunnioittava kohtelu mahdollistaa myös ihmisten hyvää elämää. Miksi näin on? Ajattelevatko, havaitsevatko ja tiedostavatko eläimet? Jos kyllä, miten se vaikuttaa ihmisten ja eläinten suhteeseen?

Päivän seuraavalla luennolla ääneen pääsevät journalismin tutkijat Pauliina Penttilä ja Mikko Hautakangas Tampereen yliopistosta. Luennolla he tarkastelevat puheenaiheita ilmiöinä. Tule ihmettelemään, mistä puheenaiheet syntyvät, miksi jotkin asiat herättävät enemmän keskustelua kuin toiset ja miten uutiset ja ajankohtaiset aiheet syntyvät.

Kurkistus RoboLabiin 360-asteisen kameran kautta

Mitä RoboLabissa tehdään? Miten robotin kanssa kommunikoidaan? Päivän lopuksi pääset kurkistamaan RoboLabin toimintaan kameran kautta. Saat tietää, millaista on oppiminen RoboLab-oppimisympäristössä ja miten siellä kehitetään ihmisen ja robotin välistä yhteistyötä. RoboLabiin voi osallistua myös 360-asteisen kuvan kautta.

Lue lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan.

Seuraa striimiä tapahtuman verkkosivulla.