Mobiilisovellukset ovat miljardibisnes ja niiden ikonit ovat suosion avain

Julkaistu 22.7.2019
Käsi ja mobiilipuhelin
Suositun ikonin täytyy erottua joukosta.
Ne sovellukset, joiden ikonit herättävät kiinnostuksen, pystyvät kilpailemaan maailman kovimmalla kauppapaikalla. Mutta mikä ikonissa vetää huomion puoleensa?

Jokaisen älypuhelimen tai tabletin ruudulla näkyy lukuisia ikoneita. Näiden pienten kuvien takaa löytyy monenlaisia ohjelmia, sovelluksia ja pelejä. Ohjelman valmistaja tietysti haluaa, että kuluttaja käyttäisi aikaansa juuri hänen sovelluksensa parissa. Nyt on tutkittu laajalla otannalla, mikä tekee ikonista suositun.

Tutkija ja tohtorikoulutettava Henrietta Jylhä työskentelee Gamification Group -tutkimusryhmässä. Juuri julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin, minkälaiset ikonien näkemisestä syntyvät tuntemukset ennustavat sitä, klikataanko ja ladataanko sovellusta.

– Lähtökohtaisesti esteettinen miellyttävyys ja laadukkuus näyttivät tutkimuksen mukaan tekevän ikonista suositun, Jylhä toteaa.

Toinen tutkimuksessa selvästi erottuva seikka, joka ennustaa ikonien menestystä, on ikonien ainutlaatuisuus – eli se kuinka hyvin ikoni erottuu massasta.

– Tutkimustulokset osoittivat, että abstraktit muodot sekä yllättävät väriskaalat ja elementit lisäävät ikonin uniikkiuden tuntua ja sitä kautta myös suosiota, Jylhä kertoo.

Henrietta Jylhä
Henrietta Jylhä taitaa myös digitaalisen piirtämisen, mistä on apua tutkijan työssä.

Laatu näkyy myös pienessä kuvassa

Laadukas vaikutelma vaatii korkeaa resoluutiota. Vaikka ikonit ovat pieniä, suosituimmissa ikoneissa on suuri määrä kuvapisteitä. Yksityiskohdat ovat tärkeitä, kuten esimerkiksi ikonien kehystystapa, joka suosituimmissa ikoneissa oli pyöristetty.

Tutkija huomioi myös harmonisen värien käytön.

– Värimaailman tulee olla tarpeeksi stimuloiva, muttei kaoottinen. Siksi vastavärit, kuten punainen ja vihreä, sekä lähekkäiset väriteemat ikoneissa houkuttelevat. Tämä tutkimushavainto tukee niitä valintoja, jotka ikonisuunnittelussa näyttävät olevan suosiossa, Jylhä sanoo.

Tutkimuksen ehkäpä yllättävin tulos koskee surullisuutta viestiviä ikoneita.

– Ikonit, jotka oli arvioitu surullisiksi, johtivat helpommin ostopäätökseen. Efekti oli tutkimuksessa sen verran pieni, että varmaa syytä tälle ei voida suoraan johtaa. Kuluttajatutkimuksista on kuitenkin johdettavissa, että tuotteen pitäisi luoda tunneside ostajaan. Ehkäpä surulliselta vaikuttava ikoni herättää meissä empatiaa, Jylhä pohtii.

Kaloja, lohikäärmeitä ja voodoo-nukkeja

Tutkimuksessa tarkasteltiin 68 ikonia, jotka valittiin erilaisista pelisovellustyypeistä, kuten seikkailu-, kortti-, toiminta-, opetus- ja musiikkipeleistä. Mukana oli 569 vastaajaa, joista jokainen arvioi neljä ikonia. Vastaajista 52,2 prosenttia oli miehiä. Vastaajien keski-ikä oli noin 27 vuotta. Vastaukset kerättiin nettikyselyllä.

Tutkimukseen osallistuneita pyydettiin arvioimaan ikoneja neljästä näkökulmasta: Millaisen yleisarvosanan antaisit ikonille? Klikkaisitko ikonia? Lataisitko sovelluksen? Ostaisitko sovelluksen? Lisäksi vastaajien näkemyksiä ikoneista mitattiin 22 adjektiiviparilla (esim. kaunis–ruma).

Suosituimpien ikonien joukossa oli muun muassa kalaa, tulta syöksevää lohikäärmettä ja voodoo-nukkea esittäviä kuvia. Myös jotkin abstraktit kuviot miellyttivät vastaajia.

– Yhteenvetona voisi todeta, että harmonia houkuttelee. Pehmeät, aktiiviiset, sekä nuorekkaan maskuliiniset piirteet ikoneissa ennustaa niiden suosiota yleisen hyvä laadun ja ainutlaatuisuuden lisäksi, Jylhä kiteyttää.

Peli-ikonit suunnitellaan huolellisesti

Sovelluskauppa on maailmaanlaajuisesti miljardibisnes. Sovellusikonien tieteellinen tutkimus on kuitenkin ollut vähäistä.

Jylhä on itse harrastanut digitaalista piirtämistä jo pitkään. Hän on myös työskennellyt pelialan startupissa. Liikemaailmassa ikonien merkitys on jo ymmärretty.

– Sanoisin, että sovellusbisneksessä ikoneihin panostetaan paljon. Yllätyksekseni akateemisessa maailmassa tutkimusta ei juurikaan ollut, Jylhä sanoo.

Isoimmat mobiilisovelluksia kehittävät firmat teettävät valtavasti niin kutsuttuja A/B-testejä. Idea on yksinkertainen: Sovelluksesta, ikonista tai vaikkapa nettisivuista tehdään kaksi versiota, jotka poikkeavat toisistaan hiukan. Seuraavaksi testataan, kummasta versiosta käyttäjät pitävät enemmän, minkä jälkeen tehdään uusi A/B-testi. Näin tuotetta parannellaan asiakaspalautteen avulla.

– Mitä isompi firma, sitä enemmän heillä on resursseja tehdä A/B-testejä. Ikonin ulkoasuun kannattaakin panostaa, koska tutkimuksen mukaan ikonien laadukkuus korreloi suoraan klikattavuuteen, ladattavuuteen ja ostohalukkuuteen, Jylhä kertoo.

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall

An icon that everyone wants to click: How perceived aesthetic qualities predict app icon successfulness