Mediakritiikin iltapäivässä keskustellaan uutismediasta ja luottamuksesta

SijaintiPirkankatu 2, 33210 Tampere
Pääkirjasto Metson Lehmus-sali
Ajankohta7.2.2024 15.00–16.30
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kuvapinta on täynnä värikkäitä ihmishahmojen profiileja: punaisia, pinkkejä, keltaisia, vihreitä, sinisiä, violettaja, mustia, oransseja, turkooseja.
Miksi yksi luottaa uutisiin ja toinen ei? Mistä luottamus syntyy ja mikä sitä nakertaa? Millaisista asioista koostuu oma näkemyksesi uutismedian luotettavuudesta tai epäluotettavuudesta?

Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista luottaa uutisiin. Moni kuitenkin tuntee journalismia kohtaan myös epäluottamusta. Tutkijat ovat selvittäneet uutismediaa kohtaan tunnetun epäluottamuksen syitä ja journalistit pohtineet keinoja sen lievittämiseksi.

Mediakritiikin iltapäivässä Tampereen pääkirjasto Metsossa ajatuksia aiheesta vaihtavat toistensa ja yleisön kanssa päätoimittaja Sanna Keskinen Aamulehdestä, kulttuuritoimituksen tuottaja Jussi Latvala Yle Uutisista, opiskelija Toni Mäkelä Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry:stä sekä yliopistotutkija Reeta Pöyhtäri ja valokuvaaja, kuvajournalismin yliopisto-opettaja Elias Lahtinen Tampereen yliopistosta.

Keskustelun vetäjinä ovat tutkijat Mikko Hautakangas ja Salla Tuomola Tampereen yliopistosta.

Mediakritiikin iltapäivä kuuluu valtakunnallisen Mediataitoviikon (5.–11.2.2024) tapahtumiin. Se on kaikille avoin ja maksuton.

Järjestäjä

Tapahtuman tuottavat yhteistyössä Tampereen yliopisto, Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry ja Media & viestintä -lehti, Tampereen kaupunginkirjasto sekä DECA-tutkimushanke.

Projektipäällikkö Satu Seppä, satu.seppa at tuni.fi, 040 190 4131