Luonnontieteiden ja tekniikan alalle uusi akatemiatutkija

Julkaistu 9.5.2019
Sergey Andreev
Tietoliikennetekniikan alan tutkija Sergey Andreev on yksi Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunnan valitsemista uusista akatemiatutkijoista. Lisäksi Tampereen yliopistossa neljä tutkijaa sai rahoitusta tutkijatohtorien ja yhteiskunnan toimijoiden yhteistyöhön.

Suomen Akatemian Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta valitsi rahoitettaviksi 20 uutta akatemiatutkijaa. Rahoitetut tutkijat ovat kansainvälisessä vertailussa uravaiheensa huomioon ottaen alansa parhaimmistoa. Useat rahoitetut hankkeet keskittyvät tulevaisuuden teknologioihin.

Tampereen yliopiston uusi akatemiatutkija on Sergey Andreev informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Hänen rahoituksen saanut RADIANT-hankkeensa (Robust and Autonomous mmWave-based Drone Interworking and Aerial Networking Technology eli Vankkoja ja autonomisia millimetriaaltopohjaisia teknologioita miehittämättömien ilma-alusten verkottamiseen) pyrkii tietoliikenneteknologisiin läpimurtoihin millimetripohjaista radiokommunikaatiota hyödyntävien miehittämättömien ilma-alusten eli dronejen kehittämisessä.

– Langattomasta tietoliikenneteknologiasta on muodostunut tärkeä osa arkipäiväämme. Kaikkialle ulottuva langaton verkkoyhteys on edellytys muun muassa immersiivisiä katselukokemuksia tarjoavien sovellusten käytölle, Sergey Andreev sanoo.

– RADIANT-hankkeella on kunnianhimoinen tavoite kehittää edistyneitä kolmiulotteisia verkkoarkkitehtuureita, jotka yhdistävät verkon maanpäälliset ja ei-maanpäälliset osat sekä hyödyntävät miehittämättömien ilma-alusten laivueita. Ne takaavat riittävän verkkokapasiteetin ja kuuluvuuden riippumatta verkon ennalta-arvaamattomasta ja epätasaisesta kuormituksesta, Andreev kertoo.

RADIANT-hankkeen rahoitushakemus sai korkeimman arvosanan (6) kansainväliseltä paneelilta, joka arvioi tietoliikennetekniikan alan hakemuksia. Myös Suomen Akatemia sijoitti RADIANT-hankkeen ykköseksi rankingissa, jossa arvioitiin yhteensä seitsemän joko arvosanan 5 tai 6 saanutta alan hakemusta.

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta käyttää uusien akatemiatutkijoiden rahoitukseen yhteensä noin yhdeksän miljoonaa euroa. Akatemiatutkijoille myönnetään palkkarahan lisäksi rahoitusta oman ryhmän perustamiseen ja muihin tutkimuskuluihin. Myös tutkimuskuluja rahoitetaan.

Yhteiskunnallisesti vaikuttavalle tutkimukselle rahoitusta

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta myönsi rahoitusta tutkijatohtorien ja yhteiskunnan toimijoiden yhteistyöhön. Tampereen yliopistossa rahoitusta sai neljä tutkijatohtoria: Mikko Huova (Väylähydrauliikkaa liikkuvissa työkoneissa), Panu Karjalainen (Suomen henkilöautokannan päästökertoimet primääreille ja sekundäärisille hiukkasille ja typen oksideille), Ekaterina Lisitsyna (Modernit mikroskoopit tutkittaessa ekstrasellulaarisia vesikkeleitä lääkeainekuljettimina) sekä Wei Yao (Syvän maalämpöporauksen reaaliaikainen energiakvantifiointi)

Yhteensä rahoitusta sai 43 tutkijatohtoria ja yhteensä rahoitukseen käytettiin 11 miljoonaa euroa. Toimikunnan mielestä tutkijoiden ja yhteiskunnan eri toimijoiden välinen aktiivinen vuorovaikutus on tärkeää. Siksi osa tutkijatohtorirahoituksesta varattiin tällaisen yhteistyön edistämiseen. Yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää merkittävien haasteiden, kuten ilmastonmuutoksen, energian saannin ja tulevaisuuden terveydenhoidon ratkaisemisessa.