Lukiolaisten etäopintojakso Kielitiede-TET

Ajankohta16.4.2024 6.00–29.4.2024 11.00
Ilmoittautumisaika päättyy 11.2.2024,22.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Hei lukiolainen, haluaisitko kurkistaa korkeakouluun ja ihmistieteellistä tutkimusta tekevien tutkijoiden työhön? Kiinnostaisiko sinua kokeilla tutkimista yhdessä tutkijoiden kanssa?

Tampereen yliopiston tutkimusryhmä Arkisuomien kielitietoisuudet ja muutos järjestää huhtikuussa tutkijan työhön tutustuttavan lyhytkurssin, jossa lukiolaiset pääsevät etävierailemaan Tampereen yliopistossa ja kokeilemaan tutkimuksen tekoa itsekin. Kurssi on osa hanketta, jossa tutkitaan yhdessä nuorten kanssa arkipäiväistä kielellistä toimintaa sekä tietoisia ja tiedostamattomampia kielikäsityksiä.

Lyhytkurssi järjestetään etätapaamisina (3 kpl) aikavälillä 16.4.–29.4.2024. Kurssista saa todistuksen, jonka pohjalta lukio voi käytäntöjensä mukaan myöntää opiskelijalle 1–5 lukion opintopistettä laatimamme osallistumistodistuksen perusteella.

Kohderyhmä: lukion kaikki vuosikurssit

Kurssi järjestetään etätapahtumana Zoom-yhteyden avulla seuraavina ajankohtina:

• Ti 16.4. klo 9–14 (tauko 11–12)
  • Pe 19.4. klo 9–14 (tauko 11–12)
  • Ma 29.4. klo 9–14 (tauko 11–12)

Osallistuminen: Kurssitapaamiset järjestetään etänä Zoomissa. Kurssilla hyödynnetään myös Moodle-alustaa. Osallistuminen edellyttää verkkoyhteyttä ja tietokonetta. Kannustamme koulua tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan tilan tähän lyhytkurssille osallistujille, mutta osallistuminen on mahdollista mistä tahansa rauhallisesta tilasta, kuten kotoa. Tutkimusryhmämme laatii jokaiselle osallistujalle todistuksen osallistumisista. Kurssille toivotaan ensisijaisesti osallistujia, jotka voivat sitoutua kaikkiin kolmeen tapaamiseen ja niihin kytkeytyviin tehtäviin.

Kurssilla osallistujat

• pääsevät nuuhkaisemaan, millaista humanistis-yhteiskuntatieteellinen tutkijan työ yliopistossa on
  • saavat väläyksiä kielen muuttumiseen ja kielikäsityksiin liittyvästä tutkimustiedosta
  • pääsevät yhteistyöhön tutkijoiden kanssa, jotka haluavat oppia kielellisestä arjesta nuorilta
  • pääsevät kokeilemaan tutkimista – halutessaan esimerkiksi havainnoimaan kielellistä monimuotoisuutta omassa fyysisessä tai digitaalisessa arkiympäristössään
  • pääsevät auttamaan tutkijoita uuden tutkimuksen ideoinnissa
  • kasvattavat kielitietoisuuttaan ja korkeakouluvalmiuksiaan

Tämä lyhytkurssi soveltuu kaikille lukiolaisille, eikä osallistuminen vaadi ennakkotietoja. Sillä ei ole merkitystä, kuuluvatko kielet vahvuuksiin vai eivät. Kurssilla ei testata eikä mitata kielellistä osaamista. Tällä kurssilla jokainen on oman kielenkäytön ja kieliympäristön asiantuntija!

Kurssi on samanaikaisesti sekä oppimis- että tutkimusympäristö, jossa yliopiston tutkijat ottavat roolia lukiolaisten yhteistyökumppanina. Kurssilla on mukana avustajina myös kielten alan korkeakouluopiskelijoita.

Kaikkea mitä kurssilla tehdään, voidaan osallistujien luvalla hyödyntää tutkimusmateriaalina. Osallistujat voivat antaa tutkimusluvan kaikkiin tai vain osaan tuottamistaan materiaaleista. Suostumuksen antaminen tai rajaaminen ei vaikuta saataviin opintopisteisiin.

Tieto jaksolle pääsystä lähetetään ilmoittautuneille 19.2. heidän antamaansa sähköpostiin.

On mahdollista, että joudumme karsimaan osallistujia, mutta toivomme osallistujia monipuolisesti eri puolilta Suomea ja erilaisista ympäristöistä – kaupungeista ja pienemmiltä paikkakunnilta.

Järjestäjä

Tampereen yliopiston tutkimusryhmä Arkisuomien kielitietoisuudet ja muutos Yhteistyössä Tampereen yliopiston Juniversity

Lisätietoja

Hankkeen ja lyhytkurssin vastaava, professori Johanna Vaattovaara vastaa mielellään mahdollisiin kysymyksiin: johanna.vaattovaara@tuni.fi, p. 050 437 7056