Lokakuun Tiedekahvila: Kaasua ja ravinteita läheltä – ja ilmastokin kiittää!

SijaintiNokia Arenalla Paidiassa ja verkossa,
https://www.tuni.fi/fi/tutustu-meihin/paidia-tieteen-areena ja Zoom
Ajankohta27.10.2022 12.30–13.30
Ilmoittautumisaika päättyy 27.10.2022,12.30
Juniversity Tiedekahvila
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat nyt saatavillasi linkkiä napsauttamalla! Tiedekahvila kutsuu sinut nuori tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Oletpa sitten ammattikoulussa, lukiossa, välivuotta viettämässä tai missä elämänvaiheessa tahansa, olet tervetullut kuulolle. Heitä siis kahvit kuppiin, jalat pöydälle ja lähde mukaan löytämään oma juttusi!

Kaasulle on kova kysyntä moneen energiakäyttöön, samoin ravinteille ruoan, rehun ja biotalouden raaka-aineena. Tällä kerralla Tiedekahvilassa pohditaan, mistä saamme energiaa arkipäivän toimintoihin ja ravinteita kasveille. Professori Jukka Rintala sekä yliopistonlehtori Hannele Auvinen Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta johdattavat meidät tämän ajankohtaisen aiheen äärelle.

Professori Jukka Rintala työskentelee Tampereen yliopistossa tutkijana ja materiaalitieteen ja ympäristöntekniikan yksikön päällikkönä. Bio- ja kiertotalouden tutkimusryhmät kehittävät energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä käytänteitä ja prosesseja, joilla voidaan ottaa talteen väheneviä luonnonvaroja sekä vähentää päästöjä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimusta tehdään lähtien molekyylitasolta laboratoriomittakaavan teknologioihin aina suuren mittakaavan prosesseihin saakka.

Yliopistonlehtori Hannele Auvinen työskentelee Tampereen yliopistossa ympäristötekniikan tutkijana ja opettajana mm. jätevedenpuhdistuksen prosessien, ilmansuojelun ja elinkaariarvioinnin teemojen parissa. Hänen kursseillaan suunnitellaan esimerkiksi jäteveden puhdistamon prosesseja, mallinnetaan ympäristövaikutuksia ja keskustellaan, mitkä olisivat parhaat keinot vähentää ympäristövaikutuksia.

Ilmoittaudu liveyleisöksi tai etäosallistujaksi nyt!

#ympäristötekniikka #kiertotalous #kestäväkehitys #biologia

Lokakuun Tiedekahvila linkittyy nuorille suunnattuun Millennium Youth Prize 2022 -kilpailuun, jossa nuoret innovaattorit esittävät ratkaisuja kestävän tulevaisuuden haasteisiin. Lue lisää kilpailusta sen kotisivulta

Tampereen yliopiston lasten ja nuorten Juniversity

Tampereen yliopiston lasten ja nuorten Juniversity, juniversity@tuni.fi