Lasten akatemia la 13.4.2024: Mikä on tekoälyn lempikarkki?

SijaintiKalevantie 4, 33100 Tampere
Päätalo, Cafe & Aula Toivo (2. kerros)
Ajankohta13.4.2024 9.00–10.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Luennoitsijana professori Pekka Abrahamsson

Mikä on tekoälyn lempikarkki?

Kuvittele maailma, jossa robotit valitsevat karkkeja. Matkustamme tulevaisuuteen, jossa tekoälyt ovat kuin lapsia karkkikaupassa. Mutta mitä karkkia tekoäly valitsisi? Olisiko se suklaata, joka sulaa suussa, vai kirpeitä karkkeja, jotka saavat silmät siristymään?

Aloitamme seikkailun selvittämällä, mitä tekoäly oikeasti on. Onko se robotti, joka osaa puhua? Vai jotain paljon enemmän? Tutkimme, miten tekoäly oppii uusia asioita, aivan kuten sinä opit koulussa ja leikeissä.

Sitten sukellamme yhdessä tekoälyn mielen syövereihin. Helppojen esimerkkien avulla paljasteteaan miten tekoäly "maistelee" eri karkkeja datan muodossa.

Selviää miten tekoälyt tekevät valintoja, aivan kuten sinä valitsisit makeisesi. Jos aikaa on ja intoa riittää, kaikki pääsevät kuvittelemaan ja piirtämään oman "tekoälyrobotin", joka valitsee juuri heidän lempikarkkinsa.

Professori Pekka Abrahamsson, kuva Teemu Rahikka, Jyväskylän yliopiston kuva-arkisto

Lasten akatemia

Tunnet varmaan jonkun, joka on opiskellut yliopistossa. Ehkä opettajasi, lääkäri, jonka vastaanotolla olet käynyt, tai vanhempasi? Yliopisto on kuin koulu aikuisille. Tampereen Lasten akatemiassa on luentoja kiinnostavista aiheista, viisaita opettajia ja professoreja, luentosali ja luennoista saatava opintokirja. Aivan niin kuin aikuisten yliopistossa!

Lasten akatemian tarkoituksena on innostaa Sinua kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. Lasten akatemia on suunnattu ainoastaan lapsille.  Lasten akatemian tekevät Sinulle yhteistyössä Tampereen yliopisto sekä Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö.

Juniversity & Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö

Tapahtumatuottaja Kyösti Koskela, 050 318 6621, kyosti.koskela@tuni.fi