Lasten akatemia 19.11.: Osaako kone lukea?

SijaintiKansikatu 3, 33100 Tampere
Paidia, Nokia Arena, 3.krs Kansikatu 3, Tampere
Ajankohta19.11.2022 9.00–10.00
Lasten akatemia oppilaita
Lasten akatemia kutsuu sinut 7–10-vuotias jälleen opiskelijaksi oikeaan yliopistoon.

Tunnet varmaan jonkun, joka on opiskellut yliopistossa. Ehkä opettajasi, lääkäri, jonka vastaanotolla olet käynyt, tai vanhempasi? Yliopisto on kuin koulu aikuisille. Tampereen lasten akatemiassa on luentoja kiinnostavista aiheista, viisaita opettajia ja professoreja, luentosali ja luennoista saatava opintokirja. Aivan niin kuin aikuisten yliopistossa!

Osaako kone lukea? Miten tietokone ymmärtää meidän kirjoituksiamme.

La 19.11. kello 11-12
Paidia, Nokia Arena, 3.krs
Kansikatu 3, Tampere
Löydät Paidian kun tulet Nokia Arenan pääsisäänkäynnistä vasemman puolen liukuportaita ylös. Jos liukuportaat ovat suljetut on kulku aulasta hissien kautta. Aulassa on opastus.

Tässä esityksessä kerromme hieman siitä, miten tietokoneet osaavat katsoa suuria määriä ihmisten kirjoituksia, olivat ne sähköposteja, kirjoja, sosiaalimedian viestejä tai muita, ja osaavat löytää mistä aiheista viesteissä puhutaan. Kerromme miten tietokoneet osaavat sitten itse imitoida ihmisen kirjoittamaa tekstiä, ja miten hakukoneet osaavat löytää hakuja vastaavia kirjoituksia.

Luennoitsija Jaakko Peltonen

Jaakko Peltonen on tilastotieteen ja data-analyysin professori Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Hän tutkii tilastollista koneoppimista ja suurten tietoaineistojen tutkimista muun muassa tiedon visualisoinnin ja interaktiivisten käyttöliittymien avulla. Hän on yliopiston tarjoamien datatieteen ja tilastollisen data-analytiikan kansainvälisten maisteriopintosuuntien vastuuprofessori. (kuva Tampereen yliopisto / Jonne Renvall)

Lasten akatemian tarkoituksena on innostaa Sinua kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. Lasten akatemia on suunnattu ainoastaan lapsille.  Lasten akatemian tekevät Sinulle yhteistyössä Juniversity sekä Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö.

Järjestäjä

Tampereen yliopisto/Juniversity sekä Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö

Tapahtumatuottaja Kyösti Koskela, 050 318 6621, kyosti.koskela@tuni.fi