Kuvitti Poika Vesanto

SijaintiKalevantie 4, 33100 Tampere
Päätalo, Juhlasalin aula (2 krs)
Ajankohta6.2.2023 6.00–3.3.2023 8.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Poika Vesannon kuvittaman kirjan kansi (osittain)
Kuvittaja ja sarjakuvapiirtäjä Poika Vesanto (1908–1950) oli tuottelias, osaava – ja lähes tuntematon. Nostalginen näyttely esittelee mestaripiirtäjän uraa ja kuvitustöitä.

Eijo "Poika" Vesanto syntyi Tampereella vuonna 1908. Piirtäjänuransa hän aloitti tamperelaisessa kivipainossa ja ensimmäinen sarjakuva Eetu ja Riku ilmestyi Aamulehdessä vuonna 1931. Vuonna 1932 ilmestynyt sarjakuva Saku Sämpylä on jäänyt suomalaiseen sarjakuvahistoriaan upean piirrostyylinsä ansiosta.

Vesanto muutti Helsinkiin Suomen kuvalehden kuvittajaksi. Tuottelias taiteilija teki Otavalle kirjankansia, kirja- ja lehtikuvituksia ja mainospiirroksia. Kansikuvia Vesanto teki yli 200 kpl, luultavasti enemmänkin, mutta ajan tavan mukaan tekijää ei kirjoissa useinkaan mainittu. Vesanto teki myös aikakauslehtien kansikuvia. Etenkin Seuran kannet 1930-luvulta ovat värikylläisiä ja erottuvia taideteoksia.

Jatkosodan aikana Vesanto toimi piirtäjänä tiedotuskomppaniassa.

Vuonna 1950 vain 42-vuotiaana kuolleen taiteilijan ura jätti pysyvän jäljen suomalaisen käyttökuvituksen historiaan.

Näyttelyn ovat koonneet sarjakuvantekijä Timo Kokkila ja toimittaja Ville Hänninen, ja tuottanut Mediamuseo Rupriikki.

Tampereen yliopisto - tapahtumat.

Kyösti Koskela, kyosti.koskela@tuni.fi