Kulttuurirahaston yksi suurimmista apurahoista professori Leena Ukkoselle

Julkaistu 14.2.2020
Leena Ukkkonen
Leena Ukkonen tutkii ja kehittää langattomia implantoitavia biosensoreita Parkinsonin taudin lääkehoitovasteen seurantaan.
Tampereen yliopiston elektroniikan professori Leena Ukkonen sai yhden suurimmasta apurahoista, 240 000 euroa, Suomen Kulttuurirahaston vuoden 2020 apurahanjaossa.

Kulttuurirahasto jakoi yhteensä 24 miljoonaa euroa tieteeseen ja taiteeseen 1 065 saajalle. Tampereen yliopiston tutkijat saivat summasta noin 2,8 miljoonaa euroa.

Leena Ukkosen tutkimushankkeessa tutkitaan ja kehitetään langattomia implantoitavia biosensoreita Parkinsonin taudin lääkehoitovasteen seurantaan. Uuden menetelmän avulla seurataan aivojen dopamiinitasoja. Tulevaisuudessa menetelmä laajennetaan myös Parkinsonin taudin liikkumiseen vaikuttavien oireiden seurantaan tekstiilipohjaisten puettavien sensoreiden avulla.

Projektin tulokset avaavat mahdollisuuksia Parkinsonin taudin uusien hoitomenetelmien tehokkaaseen kehittämiseen. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös muiden neurodegeneratiivisten sairauksien kuten Alzheimerin taudin ja ALS-taudin uusien hoitomenetelmien kehittämisessä ja oireiden seurannassa.

– Projektin tutkimuksella on suuri vaikuttavuus tieteellisesti, taloudellisesti ja potilaiden elämänlaadun parantamisessa. Tulevaisuudessa langattomat teknologiat tulevat avaamaan laajoja mahdollisuuksia uusiin lääketieteellisiin hoito- ja seurantamenetelmiin. Tämän kautta ne vaikuttavat merkittävästi yhteiskuntaan ja ihmisten elämänlaatuun, Leena Ukkonen kertoo.

Monitieteinen tutkimusryhmä koostuu elektroniikan, sähkömagnetiikan, neurotieteiden, biolääketieteen tekniikan ja materiaalitieteiden osaajista. Tutkimustyö tehdään yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Hankkeen vastaavat tutkijat ovat professori Leena Ukkonen Tampereen yliopistosta ja dosentti Merja Voutilainen Helsingin yliopistosta.

Tutkimuksessa yhdistetään monitieteinen osaaminen uuden teknologian luomiseksi. Projektissa tehdään myös kansainvälistä yhteistyötä Gentin yliopiston (Belgia), Montpellierin yliopiston (Ranska) ja San Franciscon yliopiston (USA) kanssa. Lisäksi hankkeessa tehdään myös yritysyhteistyötä Voyantic Ltd:n kanssa.

Leena Ukkosen lisäksi Kulttuurirahaston apurahan sai 57 muuta Tampereen yliopiston tutkijaa. Tieteenaloista suurimman summan, 507 000 euroa, keräsivät yhteiskuntatieteiden tutkijat.

Suomen Kulttuurirahaston vuoden 2020 kaikki apurahat