Kati Kouhia-Kuusisto sai Vuoden Yrittäjyystutkimus -palkinnon

Julkaistu 3.10.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kati Kouhia-Kuusisto (Kuva: Pasi Kuusisto).
Tunnustuspalkinto korostaa yrittäjyystutkimuksen käytännön hyödynnettävyyttä yritystoiminnassa. Kati Kouhia-Kuusisto väitteli palkitulla tutkimuksella filosofian tohtoriksi Tampereen yliopistossa.

Vuoden Yrittäjyystutkimus 2023 -tunnustuspalkinto on myönnetty Kati Kouhia-Kuusiston väitöskirjatutkimukselle Management Accounting in Small Enterprises: Identifying and Overcoming the Challenges of Using Management Accounting Information Among Entrepreneurs" (Talousjohtaminen pienyrityksissä: Haasteiden tunnistaminen ja voittaminen talousjohtamistiedon käytössä yrittäjien keskuudessa).

Palkinnon jakoivat osaamisverkosto Boardmanin Liikkeenjohdollinen tutkimusryhmä (LJT), Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Suomen Yrittäjät, Perheyritysten liitto ja Keskuskauppakamari. Tunnustuspalkinto jaettiin nyt toista kertaa.

Kouhia-Kuusiston tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa pienyritysten talousjohtamisen haasteista ja mahdollisuuksista.

Palkintoperusteiden mukaan väitöskirjan tutkimustulokset osoittavat selkeästi, että taloustiedon vähäisestä käytöstä huolimatta yrittäjät arvostavat ja pitävät taloustietoa tärkeänä menestyksellisessä johtamistyössä. Väitöskirjassaan Kouhia-Kuusisto esittää, että tulevaisuudessa talouspalvelujen laatua tulisi kehittää niin, että se tarjoaisi yrittäjille enemmän valmiiksi analysoitua, konkreettista ja tulevaisuusorientoitunutta tietoa kirjanpidon vakioraporttien sijaan.

Jotta yrittäjät ja kirjanpitäjät kohtaisivat paremmin, Kouhia-Kuusisto ehdottaa panostusta pienyrittäjän ja tilitoimiston asiakassuhteeseen. Sitä tulisi suunnata nykyistä huomattavasti enemmän yhteisen ymmärryksen rakentamiseen ja yhteistyöhön.

Palkinto myönnetään ansioituneelle yrittäjyystutkimukselle, joka on toteutettu suomalaisessa yliopistossa, korkeakoulussa tai tutkimuslaitoksessa. Kriteerinä valinnassa on tutkimustulosten käytännön hyödynnettävyys yritystoiminnassa.

Tuotantotalouden alaan kuuluva väitöskirja on tehty Tampereen yliopistossa, ja se on avoimesti saatavilla verkosta.

Kati Kouhia-Kuusisto on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Tampereen yliopistosta ja työskennellyt tämän jälkeen pk-yrityksissä taloushallinnon tehtävissä. Pääosan työurastaan hän on tehnyt Tampereen ammattikorkeakoulussa liiketalouden lehtorina. Tällä hetkellä hän työskentee TAMKin lisäksi senior talouskonsulttina Accountorilla.

Palkinnon suuruus on 3 000 euroa, ja sen rahoittaa Yksityisyrittäjäin Säätiö. Yrittäjyystutkimuspalkinnon tavoitteena on edistää tieteellisen tutkimuksen ja käytännön toimijoiden välistä yhteistyötä sekä tukea tutkitun tiedon hyödyntämistä johtamisessa ja päätöksenteossa.

Kati Kouhia-Kuusiston väitöstiedote (tuni.fi)

Lisätietoa

Boardman LJT:n hallituksen puheenjohtaja Satu Koskinen, satu.koskinen [at] boardman.fi (satu[dot]koskinen[at]boardman[dot]fi), 040 189 1946
Kati Kouhia-Kuusisto, kati.kouhia-kuusisto [at] tuni.fi (kati[dot]kouhia-kuusisto[at]tuni[dot]fi)