Kansainväliset opiskelijat ja yritykset kohtasivat ensimmäistä kertaa järjestetyssä Thesis Fair -tapahtumassa

Julkaistu 14.12.2023
Credit: Jonne Renvall/Tampere University.
Lähes 200 opiskelijaa osallistui ensimmäistä kertaa järjestettyyn Thesis Fair -tapahtumaan 30.11. 2023 Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella. Tapahtuma tarjosi erinomaisen verkostoitumismahdollisuuden kansainvälisille maisteriopiskelijoille ja suomalaisille organisaatioille, jotka arvostavat opiskelijoiden tuottamaa tutkimustietoa ja voivat tarjota opinnäytetyöpaikkoja englanniksi.

Opiskelijoiden tapahtuman aloitti TEKin ja Suomen Ekonomit ryn järjestämä infotilaisuus, jossa Arttu Piri (TEK) ja Mika Parkkari (Ekonomit) puhuivat siirtymästä maisteriopinnoista asiantuntijauralle Suomessa. Opinnäytetyön tekeminen yhteistyössä yrityksen kanssa on tärkeä askel tähän suuntaan, sillä se toimii porttina suomalaiseen työelämään. Halukkaille yrityksille ennen messutapahtumaa järjestetyssä tilaisuudessa yritykset saivat lisätietoa opinnäyteyhteistyön käytänteistä, tekijänoikeuksista ja tulosten hyödyntämisestä sekä työnantajille kansainvälisen osaajan palkkaamiseen tarjolla olevista tukipalveluista.

Itse Thesis Fair -messutapahtumassa opiskelijoilla oli kaksi tuntia aikaa tavata mukana olleiden yritysten edustajia, esitellä ideoitaan opinnäytetyön aiheiksi sekä keskustella yritysten tutkimustarpeista. Messuilla mukana olivat Nokia Solutions and Networks Oy, Teknikum Group, Modirum Security, FHAIVE - Finnish Hub for Development and Validation of Integrated Approaches, Aveksana sekä kertomassa palveluistaan myös International House Tampere ja TEK.

Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto

Saadun palautteen perusteella osallistujat pitivät Thesis Fair -tapahtumaa hyödyllisenä. Opiskelijoille messut tarjosivat erinomaisen mahdollisuuden tutustua kiinnostaviin yrityksiin, saada tietoa yritysten rekrytointiprosesseista ja työkulttuurista, sekä luoda ammatillisia verkostoja. Opiskelijoiden toiveissa olisi tavata useampia yrityksiä messutapahtuman avulla. Myös mukana olleiden työnantajien palaute oli positiivista, sillä he pääsivät tapaamaan suuren joukon opiskelijoita, joilla on heidän avoimiin tehtäviinsä soveltuvaa osaamista.

Thesis Fair -tapahtuma on osa Tampereen yliopiston tarjoamia tukitoimia kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen tukemiseksi sekä integroitumisen edistämiseksi. On sekä yliopistojen että yritysten etu että kansainväliset opiskelijat pääsevät hyödyntämään koulutustaan ja sen avulla saatua tutkimustietoa suomalaisen työelämän hyväksi.

Thesis Fair -tapahtuma järjestettiin syksyn 2023 aikana Tampereen yliopistossa ja Aalto-yliopistossa. Lisätietoja Thesis fair -tapahtumasta: urapalvelut.tau [at] tuni.fi (urapalvelut[dot]tau[at]tuni[dot]fi)