Kansainvälisen vesipäivän seminaari: Veden arvo

Ajankohta23.3.2021 13.00–15.00
Kielisuomi, englanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
viitekuvassa kaksi vesipisaraa putoamassa lasiin
- Vesi on yhtä aikaa moniulotteinen oikeus, luonnonvara ja moninaishyödyke, toteaa vesihuoltopalveluiden UNESCO-oppituolin haltijaksi äskettäin valittu dosentti Petri Juuti Tampereen yliopistosta.

Vettä käytetään yhdyskunnissa ja yhteiskunnassa moniin tarkoituksiin. Veden käyttömuodoilla on kuitenkin yllättävän samankaltainen tärkeysjärjestys kehitysasteeltaan ja vesivaroiltaan erilaisissa maissa.

Vuonna 2005 julkaistun CADWES-ryhmän tutkimuksen asiantuntijakyselyn mukaan vedenkäyttömuotojen tärkeysjärjestyksen kymmenessä eri maassa tulisi olla seuraava: yhdyskuntien vedenhankinta, luonnonsuojelu, vesivoima, teollisuuden vedenhankinta, kastelu, tulvasuojelu ja maankuivatus, kalastus ja kalankasvatus, vesistö jätevesien vastaanottajana, virkistyskäyttö, vesiliikenne. Kansainvälinen vesilaki toteaa yksiselitteisesti saman asian. Näin vesivarojen hallinta muodostuu veden määrästä, laadusta ja käyttömuodosta ja sen tärkeydestä suhteessa muihin käyttömuotoihin.

Ohjelma (muutokset mahdollisia):
15.15  Avaus: Petri Juuti, UNESCO chair, kestävät vesihuoltopalvelut
15.20  Veden arvo ja vesihuollon myytit, Tapio Katko, UNESCO chair 2012-2020, TkT, dosentti
16.00  Reordering water institutions: recommendations for closing the global water access gap, Japhet Koros, Doctoral Student
16.30  Keskustelu
17.00  Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden järjestävät Tampereen yliopiston Vesihuoltopalveluiden tutkimusryhmä CADWES ja Tampereen dosenttiyhdistys.

Zoom Meeting, Meeting ID: 622 8580 6263, passcode: CADWES

Ilmoittautumiset ja tiedustelut: