Jukka Peltomäki: Valoon perustuva etäisyystutka ja tekoäly auttavat tulevaisuuden työkoneita ja toimistorobotteja liikkumaan itsenäisesti

PaikkakuntaKorkeakoulunkatu 1, 33720 Tampere
Hervannan kampus, Tietotalo, luentosali TB109
24.3.2023 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Jukka Peltomäki
Jukka Peltomäen väitöskirja tutkii ympäristöstä otetun etäisyyskartan avulla tehtävää paikannusta. Etäisyyskartta mitataan valoon perustuvalla etäisyystutkalla (eng. LiDAR), joka on usein luotettavampi kuin digitaalisen kameran kuva ja toimii eri sää- ja valaistusolosuhteissa. Otettua etäisyyskuvaa verrataan etäisyysgallerian kuviin tekoälymenetelmällä, jolloin saadaan liikkuvan laitteen tarkka paikka selville. Hyödyntämällä väitöskirjan teknologiaa itseajavat autot ja robotit voivat liikkua autonomisesti sisä- ja ulkotiloissa.

Yksi liikkuvien työkoneiden, itseajavien autojen ja robottien tärkein ominaisuus on kyky liikkua itsenäisesti. Itsenäinen liikkuminen taas vaatii kykyä tunnistaa nykyinen sijainti. Ulkona karkean paikan saa mm. GPS-satelliitin signaalista, mutta sisätiloissa tai korkeiden rakennusten vieressä tämä ei ole mahdollista ja tarvitaan joku toinen teknologia.

Jukka Peltomäki tutki väitöskirjassaan menetelmiä, jotka perustuvat syvyyskuvaan. Syvyyskuva saadaan esimerkiksi stereokameralla tai erilaisilla syvyyttä mittaavilla tutkilla (ToF, LiDAR, RADAR). Tutkien hyvä ominaisuus on että ne sietävät muutoksia säässä ja valaistuksessa paremmin kuin esimerksiksi tavallainen digitaalikamera. Tekoälyn avulla voidaan laitteen ottamaa kuvaa verrata aikaisemmin tallennettuihin kuviin ja näin selvittää nykyinen paikka kartalla.

Peltomäen väitöskirja on tehty Tampereen yliopiston Teollisuuden tutkijakoulun tarjoamassa väitöskirjatutkijan paikassa ja väitöskirjan rahoitukseen on osallistunut Sandvik Oy. Lisää tietoa teollisuuden tutkijakoulusta.

Väitöstilaisuus perjantaina 24.3.2023

FM Jukka Peltomäen tietokonenäköön ja koneoppimiseen liittyvä väitöskirjakäsikirjoitus “LiDAR Place Recognition with Image Retrieval” tarkastetaan Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa, Hervannan kampuksella, Tietotalon luentosalissa TB109 24.3.2023 kello 12. Väitöstilaisuudessa vastaväittäjinä toimivat professori Tapio Seppänen Oulun yliopistosta ja professori Heikki Kälviäinen LUT-yliopistosta. Kustoksena toimii professori Joni Kämäräinen Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Tutustu väitöskirjaan.

Kuva: Jukka Peltomäki