Jasmin Honkamäki: Astman diagnosointi-iällä on oleellinen merkitys oireisuuteen, ennusteeseen ja liitännäissairastavuuteen

SijaintiArvo Ylpön katu 34, Tampere
Kaupin kampus, Arvo-rakennus, Jarmo Visakorpi -sali
Ajankohta19.4.2024 9.00–13.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Puolivartalokuva Jasmin Honkamäestä, jolla on yllään musta jakku.
Kuva: Virve Honkamäki
Astma on yleinen väestösairaus, johon voi sairastua missä iässä tahansa. Astma on myös hyvin vaihteleva oirekuvaltaan ja vaikeusasteeltaan. Lääketieteen lisensiaatti Jasmin Honkamäki osoitti väitöstutkimuksessaan, että korkeampi astman diagnosointi-ikä on yhteydessä vaikeampaan oireiluun, huonompaan ennusteeseen ja merkittävämpään liitännäissairastavuuteen.

Astmaa sairastaa Suomessa noin 10 prosenttia väestöstä. Jasmin Honkamäen väitöstutkimuksen tuloksissa Suomen astmaatikoista noin kahdella kolmasosalla astma oli todettu vasta aikuisiällä.

Honkamäki selvitti astman diagnoosi-iän yhteyttä astman remissioon, oireiluun ja oiretaakkaan sekä muihin yleisiin kroonisiin sairauksiin. Tulosten pohjalta astma vaikuttaisi olevan keskimäärin vaikeahoitoisempi, kun sairaus todetaan aikuisiällä. Honkamäki havaitsi, että erityisesti yli 40-vuotiaana diagnosoitu astma altistaa huonommalle paranemiselle ja vaikeammalle oireilulle.

Lisäksi astma ja astmalääkkeiden käyttö altistaa potilaita useille muille kansansairauksille, kuten osteoporoosille. Honkamäen saamien tulosten mukaan astmaatikoilla on enemmän muita kansansairauksia kuin henkilöillä, jotka eivät sairasta astmaa. Astmaatikkojen liitännäissairastavuus oli erilaista riippuen siitä, milloin astma oli diagnosoitu.

– Astman diagnosointi-ikä on tärkeä tekijä potilaan ennusteen kannalta. Kun astma todetaan myöhemmällä iällä, on se todennäköisemmin vaikeampi sairaus, johon liittyy myös enemmän liitännäissairauksia, mikä vaikeuttaa potilaiden hoitoa. Potilas pitäisi aina nähdä kokonaisuutena, ja tällä on erityisesti aikuisten astmaatikkojen parissa merkittävä rooli monisairastavuusriskin vuoksi, Honkamäki täsmentää.

Koska aikuisuudessa diagnosoidulla ja etenkin myöhäisessä aikuisuudessa diagnosoidulla astmalla näyttäisi olevan huomattava vaikutus väestön sairaustaakkaan, tulisi sen tutkimukseen, hoitoon ja seurantaan panostaa aikaisempaa enemmän resursseja.

Jasmin Honkamäki valmistui lääketieteen lisensiaatiksi Tampereen yliopistosta vuonna 2022. Hän on alun perin Hämeenlinnasta, ja asuu nykyään Tampereella. Hän on väestöpohjaisesti astmaa tutkiva lääkäri ja Mehiläisen aluevastuulääkäri.

Väitöstilaisuus perjantaina 19. huhtikuuta

Lääketieteen lisensiaatti Jasmin Honkamäen keuhkosairauksien alaan kuuluva väitöskirja Epidemiology of asthma by age at diagnosis tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 19.4.2024 kello 12.00 Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -salissa (Arvo Ylpön katu 34, Tampere). Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Magnus Ekström Lundin yliopistosta. Kustoksena toimii professori Hannu Kankaanranta Tampereen yliopistosta.

Tutustu väitöskirjaan

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä