Hyppää pääsisältöön
Koulutus | Yhteistyö

Intensiivistä ja turvallista oppimista traumainformoidun työotteen äärellä

Julkaistu 15.8.2025
Tampereen ammattikorkeakoulu
Intensiivikurssin osallistujia.Kuva: Kurssin arkisto
Kansainvälinen intensiivikurssi traumainformoidusta työotteesta rohkaisee sosiaalialan ja fysioterapian opiskelijoita tiedostamaan, tunnistamaan, toimimaan ja torjumaan traumaa sekä kohtaamaan eettisesti ja turvallisesti niin itseään kuin asiakkaita. Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijat tarttuivat teemaan yhdessä tanskalaisten ja liettualaisten kanssa toukokuussa Tampereella.

Traumainformoitu työote on ollut Suomessa nousussa viime vuosina, ja TAMKissakin teemaa käsitellään tällä hetkellä muutamissa hankkeissa, joita yhdistää monialaisuus. Traumainformoitu työote on systeeminen lähestymistapa, jolla pyritään luomaan turvaa ja hyvinvointia niin asiakkaille kuin työntekijöille. 

Promotion of transprofessional trauma-informed approach -hanke toteutetaan yhteistyössä TAMKin sosiaali- ja terveysalan keskeisen Uninovis-kumppanin, Kauno Kolegijan kanssa. Lisäksi mukana on Copenhagen University College Tanskasta. Projektissa jaetaan osaamista ja opitaan yhdessä, projektin keskeisimmän toiminnan ollessa kansainväliset intensiivikurssit. Tänä vuonna kurssi järjestettiin TAMKissa 19.–23.5.2025. 

Kurssille osallistui kumppanikorkeakouluista 47 opiskelijaa opettajineen. Hankeasiantuntijoina TAMKissa toimivat sosiaalialan lehtori Eeva-Mari Miettinen ja fysioterapian lehtori Maria Maljanen. Hanketta rahoittaa NORDPLUS-ohjelma.

Projektiosaamista ja antoisia oppimiskokemuksia

Kurssin toteutuksessa oli vahvasti mukana TAMKin sosiaalialan ja fysioterapian opiskelijoista muodostunut opiskelijatiimi, johon kuuluivat Maiju Kotila, Noora Kallio, Sami Mansukoski ja Laura Landström. He kaikki osallistuivat vuonna 2024 intensiivikurssille Liettuan Kaunasissa, minkä jälkeen jatkoivat uudessa roolissa projektiopiskelijoina yhdessä TAMKin hankeasiantuntijoiden kanssa. Projektiopiskelijat ovat osallistuneet intensiiviviikon suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin, sekä koordinoineet ja ohjanneet TAMKin opiskelijaosallistujien ryhmäytymistä ja ennakkotyöskentelyä intensiiviviikkoa varten. 

– Omat projektiopiskelijamme ovat ottaneet upealla tavalla vastuuta. Heidän halunsa kehittää intensiivikurssia ja tarjota antoisa kokemus toisille opiskelijoille on ollut ihailtavaa. On myös ollut ihanaa saada jakaa projektimatkaa tiimin kanssa jo melkein parin vuoden ajan, kertovat sosiaalityön lehtori Eeva-Mari Miettinen ja fysioterapian lehtori Maria Maljanen.

– Projektitiimissä jatkaminen oman intensiiviviikon jälkeen tuntui luontevalta ja houkuttelevalta, sillä halusin omalta osaltani olla luomassa viihtyisää ilmapiiriä ja opettavaista viikkoa. Oli mahtavaa päästä tutustumaan niin TAMKin kuin muidenkin korkeakoulujen opiskelijoihin ja opettajiin sekä luomaan toivottavasti antoisia yhteyksiä tulevaisuutta ajatellen, Noora Kallio kuvaa kokemustaan.

Intensiivistä ja turvallista oppimista

Intensiiviviikko koostui erilaisista työpajoista, luennoista, vierailukäynneistä ja kulttuurisesta ohjelmasta. Lisäksi kurssilaiset toteuttivat projektityön kansainvälisissä monialaisissa pienryhmissä. Kansainväliset intensiivikurssit tarjoavat hedelmällisiä ammatillisen kasvun mahdollisuuksia ja itsensä kohtaamista. Intensiivikurssin tärkeä tavoite oli vahvistaa jokaisen omaa ammatillisuutta traumoihin liittyvien asioiden kohtaamisessa, ja traumainformoidun työotteen soveltamisessa. Tavoitteen toteutumista kartoitetaan myös tutkimuskyselyllä osana projektia.

 Kurssi antoi perspektiiviä yhteistyöstä fysioterapeuttien ja sosiaalityöntekijöiden välillä. Olen oppinut uusia työkaluja traumatisoidun henkilön kohtaamiseen myös muilta opiskelijoilta eri kouluista. Olen myös saanut luotua uusia kontakteja suomalaisiin tuleviin kollegoihin, kommentoi tanskalainen fysioterapeuttiopiskelija Mark Ernstsen.

Intensiivikurssin järjestelyissä pyrittiin ottamaan huomioon aiheen sensitiivisyys ja luomaan turvallisempia ja vastuullisia oppimisen tiloja. Opiskelijatiimi ja kaikki osallistujat loivat yhdessä turvallisuutta tutustumalla totisiinsa, keskustelemalla vuorovaikutuksen periaatteista ja reflektoimalla päivien lomassa omaa kokemustaan. Projektin opiskelijatiimi ideoi ja toteutti vetäytymistilan, ja tiimiläiset ja opettajat olivat jatkuvasti tavoitettavissa henkilökohtaisiin keskusteluihin.   

Sosiaalialan opiskelija Casper Hammerich kuvaa kokemustaan seuraavasti: 

– Aihe on ollut rankka, mutta mielenkiintoinen. Intensiiviviikko on todellakin ollut intensiivinen, kun lyhyessä ajassa käydään läpi paljon asiaa. Tärkeää on ollut selkeä kommunikaatio turvallisesta tilasta ja paikasta, minne mennä hengittelemään tarvittaessa. Kaikki opettajat ovat täällä meitä varten ja he ovat lähestyttäviä. Mahdollisuus puhua myös omalla kielellä tuo turvaa. 

TAMKin fysioterapeuttiopiskelija jatkaa:

– Kurssi on vahvistanut ajatusta siitä, että kaikilla voi olla traumaattisia kokemuksia, suuria tai pieniä. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisina voimme vaikuttaa ja luoda terveellisiä ja turvallisia ympäristöjä. Intensiivikurssin ympäristö ja opetus oli rakennettu niin, ettei kukaan ole yksin tunteiden ja tilanteiden kanssa. Tiesin kenelle puhua, mutta tunsin myös ettei ole pakko puhua, jos ei halua.

Projekti jatkuu myös vuonna 2026, jolloin intensiivikurssi järjestetään Kööpenhaminassa. Sosiaalialan ja fysioterapian opiskelijat voivat hakea mukaan syksyllä 2025.