Ilmoita yläkoulun tai toisen asteen opetusryhmäsi valon päivän tiedetyöpajaan 16.5.2024

SijaintiKansikatu 3, 33100 Tampere
Paidia, Nokia Arena 3. krs.
Ajankohta16.5.2024 7.00–12.00
Ilmoittautumisaika päättyy 13.5.2024,13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Keltainen valo
Toukokuu on valon kuukausi! Mitä valo on ja mitä kaikkea se mahdollistaa tieteessä ja teknologiassa? Valon päivä avaa oven monitieteiseen valon tutkimukseen. Itse kokeilemalla pääsette tutustumaan valotieteeseen, fotoniikkaan ja sen käytännön sovelluksiin. Tule mukaan kansainvälisenä valonpäivänä 16.5.2024 järjestettävään tiedetyöpajaan.

Tarjoamme Kansainvälisen valon päivän kunniaksi torstaina 16.5.2024 yläkoulun ja toisen asteen opetusryhmille mahdollisuuden osallistua Tampereen yliopiston valoteemaiseen työpajaan Paidian tiloissa, Nokia Arenalla. Työpajat soveltuvat yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoille.

Työpajat järjestetään klo 10-15. Yhden työpajan kesto on 45 min. Kaikkien työpajojen sisältö on sama ja jokaisessa työapajassa tutustutaan kaikkiin kolmeen teemaan:

• Lasermittaukset Tiedätkö kuinka paksu ihmisen hius on? Laserilla voi tehdä äärimmäisen tarkkoja mittauksia.
  • Viestintää valolla Miten valolla voi välittää viestejä? Tutustu internetin valokuituverkon toimintaperiaatteeseen
  • Photonics Explorer Kit Tutustu valo-opin opetuspaketin mahdollisuuksiin ja kokeile itse sen käyttöä.

Varaa yksi työpaja-aika (45 min) /opetusryhmällesi. Merkitse ryhmänne osallistujien lukumäärä ilmoittautumiseen. Yhteen työpajaan voidaan ottaa korkeintaan 25 osallistujaa. Työpajassa ryhmä jaetaan kolmeen pienryhmään, jotka tutustuvat kaikkiin kolmeen teemaan (n. 15 min/teema).

Olettehan ajoissa paikalla. Ennen työpajoja voitte tutustua myös erilaisiin valoon liittyviin pieniin demoihin ja jutella fotoniikan opiskelijoiden kanssa tekniikan ja luonnontieteiden opiskelusta Tampereen yliopistossa.

Järjestäjä

Tilaisuuden järjestäjä: Tampereen yliopiston fotoniikan laboratorio, Fotoniikan tutkimuksen lippulaiva (www.prein.fi). Tapahtuma on osa Valon kuukautta ja Kansainvälistä valon päivää (International Day of Light).

Tea Vellamo (tea.vellamo@tuni.fi)