Historia, filosofia ja kirjallisuustiede kohtaavat opiskelijakonferenssissa

Julkaistu 12.4.2023
Tampereen maisemaa, jossa on kaksi korkeaa vanhaa tehtaan piippua.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Eri oppiaineiden opiskelijoita ja tutkijoita kokoontuu yhteen jakamaan ajatuksia, kun Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta järjestää opiskelijakonferenssin. Historian, filosofian ja kirjallisuustieteen perustutkinto-opiskelijat kertovat tutkielmistaan ja pääpuhujina kuullaan väitöskirja- ja postdoc-tutkijoita.

Hifiki-kevätkonferenssi on yhteiskuntatieteiden tiedekunnan historian, filosofian ja kirjallisuustieteen yksikön (Hifi) tapaaminen. Kevätkonferenssin tarkoituksena on koota yhteen yksikön eri oppiaineiden opiskelijoita ja tutkijoita ja mahdollistaa siten ajatusten jakamista yli oppiainerajojen.

Yhteensä 20 historian, filosofian ja kirjallisuustieteen perustutkinto-opiskelijaa pitää konferenssissa esitelmät tutkielma- tai esseeaiheistaan. Yksikön väitöskirja- ja post doc -tutkijoita on kutsuttu pitämään konferenssin pääpuhujaesitelmät.

Konferenssin esitelmät tarjoavat runsaasti tietoa ja uusia näkemyksiä yksikön tutkimusaiheista. Opiskelijat ovat valmistautuneet konferenssiesitelmiinsä huolellisesti laatimalla esitelmäabstraktit ja käymällä esitelmäkoulutuksen. Hifikin järjestäjät halusivat tarjota opiskelijakonferenssin, jossa tutkielmat ja esseet pääsevät laajan yleisön eteen.

— Opiskelijat pääsevät kertomaaan aiheistaan muillekin kuin oman oppiaineensa väelle. Haluamme tarjota esiintymiskokemusta ja mahdollisuuden harjoitella akateemisia keskustelutaitoja. Toivomme, että konferenssista tulee perinne, jossa ihmiset eri aloilta voivat tutustua toisiinsa ja mahdollisesti kehittää yhteistyöhankkeita, yliopistonlehtori Hanna Samola sanoo.

Esitelmäaiheet edustavat laajaa kirjoa yksikön tutkimusaloja. Historian alan esitelmissä käsitellään muiden muassa sotakokemusten kuvauksia Suomen sisällissodan aikaisissa kirjeissä, 1960-luvun pasifismia sekä 1780-luvulla kehruuhuoneeseen tuomittujen naisten kokemuksia. Kirjallisuustiedettä ja filosofiaa aiheissa edustavat esimerkiksi Anu Kaajan Leipomo-novellin feministinen ironia, Anaïs Ninin Lilith-novellin intertekstuaalisuus, kipukokemuksen fenomenologia ja mielenfilosofia, narratiivisen fiktion vaikutus arvoihin ja yhteiskunnalliseen diskurssiin sekä kasvikuvausten merkitys iskelmälyriikassa ja lasten kuvatietokirjoissa.

Pääpuhujaesitelmät esittelevät yksikössä tehtävää tutkimusta. Filosofian väitöskirjatutkija Siiri Porkkala käsittelee esitelmässään sukupuolen moninaisuutta ja episteemistä epäoikeudenmukaisuutta sekä sukupuolen filosofiaa. Historian post doc -tutkija Reetta Eiranen tarkastelee omakohtaista nationalismia 1800-luvun kirjeissä, ja kirjallisuustieteen väitöskirjatutkija ViIle Hämäläinen puhuu retorisen kertomusteorian soveltamisesta kontroversiaalin kirjallisuuden tutkimukseen.

Konferenssi on avoin kaikille kiinnostuneille kuulijoille. Konferenssin esitelmät pidetään keskustakampuksen Pinni B -rakennuksessa torstaista perjantaihin 20.–21.4.2023. Tutustu ohjelmaan konferenssin verkkosivuilla.