Asteroidien kuvantaminen onnistuu nanosatelliiteilla

Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tohtori
Tampereen ylipistossa tehdyn väitöskirjatutkimuksen mukaan asteroideja voidaan kuvantaa pienillä satelliiteilla. DI Mika Takala kehitti monialaisessa tutkimuksessaan mallinnus- ja laskentamenetelmiä tutka-aaltojen mallintamiseen sekä käytti uusimpia tieteellisen laskennan välineitä.

Väitöstutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onnistuuko asteroidien  kuvaaminen pienillä satelliiteilla.

Tutkimuksessa laajennettiin aikaisempaa tutkimusta ottamalla huomioon realistisen avaruuslennon olosuhteet Maan lähiasteroidilla. Pieniä satelliitteja on käytetty usein matalalla Maan kiertoradalla, mutta niiden käyttö on vielä melko harvinaista muualla avaruudessa. Osana tutkimusta analysoitiin, toimisivatko nämä satelliitit jollakin sellaisella Maan lähiasteroidilla, jonne voitaisiin lähettää oikea luotainlento.

Työn toinen osuus liittyy mallinnusmenetelmien kehittämiseen sekä ns. inversio-ongelmiin, joita tutkitaan Tampereen yliopistossa osana Suomen Akatemian inversio-ongelmien huippuyksikköä.

Diplomi-insinööri Mika Takalan tietotekniikan alaan kuuluva väitöskirja Asteroid Tomography by Utilizing Nanosatellites tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 28.8.2020 kello 16 alkaen. Vastaväittäjä on professori Erik Asphaug Arizonan yliopistosta. Kustoksena toimii professori Sampsa Pursiainen Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. Väitöstä voi seurata etäyhteyden avulla. (Varayhteys)

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa