Arkkitehtiopiskelijat ideoivat kerrostalon korjausta

Julkaistu 8.5.2023
Ryhmäkuva kilpailun voittajista ja tuomariston jäsenistä kukkapuskat käsissään.
Kerrostalon korjaamisen ideakilpailun 2022 palkittuja sekä tuomaristosta Satu Huuhka (takana vas.), Stina Hyyrynen (takana oik.) ja Maritta Koivisto (takana toinen oik.). Kuva: Riina Takala-Karppanen.
Julkisivuyhdistyksen perinteikkään opiskelijakilpailun voiton vei ehdotus KATOILLA, jonka arkkitehtuuria kehuttiin näyttäväksi, huolitelluksi ja yhtenäiseksi. Kilpailussa Tampereen yliopiston arkkitehtiopiskelijat ideoivat Helsingin Meri-Rastilassa sijaitsevan 1990-luvun alun kerrostalon korjausta ja korottamista.

Kerrostalon korjauksen ideakilpailu alkoi viime syksynä ja sen voittajat julkistettiin huhtikuussa 2023. Voittajaksi valittiin  Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksikön opiskelijoiden Sofia Euron, Sami Maaizaten ja Mikko-Ville Sirolan ehdotus KATOILLA. Ensimmäisen palkinnon arvo oli 2000 euroa.

Toisen palkinnon (1500 €) sai ehdotus KALLIONIITTY, tekijöinään Elina Kettunen, Saara Pernu, Jemina Tabor, Jenni Halme. Lisäksi jaettiin kolme kunniamainintaa ehdotuksille BOKSIT (Milla Bergqvist, Joakim Pihlajaniemi, Laura Lehtinen), KALLEUS (Meeri Koivistoinen, Katja Huitti, Vilma Saukkonen, Olivia Myntti) ja VANAMO (Elma Mettälä, Katja Pekkinen, Perttu Raudasoja, Altti Saarisalo, Sanni Teräväinen).

Kaikkiaan kilpailuun jätettiin 14 ehdotusta. Monet ehdotukset olivat ammentaneet inspiraatiota arkkitehtuuriinsa tontin luonnonympäristöstä. Alkuperäistä arkkitehtuuria oli muokattu vaihtelevassa määrin ja moninaisin tavoin.

– Kokonaisuutena ehdotuksista muodostui vaikutelma, että 1990-luvun arkkitehtuuriin on ehkä ollut hankala suhtautua, sillä sitä korvaamaan oli useimmiten haettu tyylillisiä elementtejä joko vanhemmasta tai uudemmasta ajasta, luonnehti palkintolautakunnan puheenjohtaja, korjausrakentamisen tenure track -professori Satu Huuhka ehdotusten arkkitehtonisia valintoja.

Kerrostalojen korjaaminen Suomessa on pitkään painottunut 1960- ja 1970-luvuille, mutta rakennuskannan ikääntyessä korjaustarve laajenee vääjäämättä myös myöhempään tuotantoon. 1980-luvulta alkaenkin pääpiirteiset rakenneratkaisut ovat pysyneet paljolti ennallaan. Arkkitehtonisesta monimuotoistumisesta ja teknisestä kehityksestä huolimatta aiemmilta vuosikymmeniltä tuttuja korjaustarpeita ilmenee edelleen jopa 1990-luvun tuotannossa.

Palkitut ja kunniamaininnan saaneet ehdotukset, vasemmalta ylhäältä alkaen: KATOILLA, KALLIONIITTY, BOKSIT, KALLEUS, VANAMO. Kuvakooste: Tapio Kaasalainen.

Kilpailu edistää monitasoista yhteistyötä

Palkintolautakunta piti kilpailun yleistasoa hyvänä. Arkkitehtoninen ote oli ehdotuksissa kautta linjan rakenneteknistä puolta vahvempaa, mutta silläkin saralla töissä oli hyvää yritystä ja erityisesti tekijöiden opintojen vaihe huomioiden laadukkaita suorituksia.

Julkisivuyhdistyksen kerrostalojen korjaamisen ideakilpailu järjestettiin tänä vuonna jo 15. kerran. Kilpailu oli osa arkkitehtuurin yksikön korjausrakentamisen kurssia.

– Perinteinen vuosittainen kilpailu edustaa Julkisivuyhdistyksen kannalta merkityksellistä ja käytännönläheistä yhteistyötä niin arkkitehtiopiskelijoiden kuin yliopistojen sekä asuinkiinteistörakennuttajien ja -omistajien kanssa, kertoi JSY:n hallituksen jäsen, arkkitehti SAFA Maritta Koivisto julkistustilaisuudessa.

Tampereen yliopiston edustajat haluavat kiittää Julkisivuyhdistystä hyvin sujuneesta yhteistyöstä kilpailun järjestämisessä. Lisätietoa ja ladattavat aineistot löytyvät Julkisivuyhdistyksen verkkosivulta.

Lisätiedot

Satu Huuhka, tenure track -professori (korjausrakentaminen) Tampereen yliopisto, Rakennetun ympäristön tiedekunta, Arkkitehtuurin yksikkö, puh. 050 300 9260, satu.huuhka [at] tuni.fi

Maritta Koivisto, arkkitehti SAFA, Rakennustuoteteollisuus RTT, Julkisivuyhdistys ry, puh. 040 900 3577, maritta.koivisto [at] rakennusteollisuus.fi

Stina Hyyrynen, diplomi-insinööri, A-insinöörit Oy, Julkisivuyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 662 4232 stina.hyyrynen [at] ains.fi