Antti Luoto: Tehokas tietotekninen arkkitehtuuri tukee 360-asteen videokatsojista kerättävien lokien hyödyntämistä

SijaintiKorkeakoulunkatu 1, Tampere
Hervannan kampus, Tietotalon sali TB109 sekä etäyhteys
Ajankohta1.3.2024 10.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kuva: Onerva Alanen
360-asteen videoiden yleistymisen myötä on alan teollisuudessa ja tutkimuksessa kasvanut kiinnostus siihen, miten ihmiset näitä videoita katsoessaan toimivat. Katsojien toiminnasta kerätyn lokitiedon ja sen analysoinnin avulla voidaan esimerkiksi kehittää parempia 360-asteen videoita hyödyntäviä sovelluksia sekä keventää videoiden aiheuttamaa tietoverkkojen kuormitusta. Väitöskirjassaan diplomi-insinööri Antti Luoto tutkii, mitä tarkoittaa 360-asteen videoiden katsojien lokittaminen, miksi sitä tehdään ja miten sitä voidaan tehdä tehokkaasti.

360-asteen videon katsoja sijoittuu ikään kuin pallonmuotoisen videon keskelle. Tämän ”videokuplan” keskipisteestä käsin hän voi katsella kuvattua ympäristöä ja sen tapahtumia. Videokuvan näkymä muuttuu katseen tai muun ohjausvälineen suunnan mukaisesti. Lokien perusteella sovelluskehittäjät voivat tarkastella videoiden katsojien tekemiä toimintoja ja käyttää tietoa 360-asteen videoita hyödyntävien sovellusten kehittämisessä.

–Katsojien käyttäytymisestä kerättyyn tietoon perustuen voidaan vaikkapa tuoda videon oleellisiin paikkoihin lisäsisältöä, kuten mainoksia tai ohjeistusta. Lisäksi on mahdollista vähentää verkkoliikennettä siirtämällä vain tärkeimmät osat videosta hyvällä laadulla. Monessa tapauksessa tällaisten päätösten pitäisi tapahtua reaaliaikaisesti, diplomi-insinööri Antti Luoto kertoo.

Luoto tarkastelee väitöskirjassaan katsojien lokittamista teknisestä näkökulmasta keskittyen lokien tehokkaaseen keräämiseen ja hyödyntämiseen tarkoitetun arkkitehtuurin kehittämiseen.

–Lokien kerääminen ja niiden käyttö hyötyvät tehokkaasta tietoteknisestä arkkitehtuurista. Siinä keskiössä ovat hajautettu arkkitehtuuri, tiedon keskitetty tallentaminen, tietoliikenne ja analysointityökalut.

Luoto esittää väitöskirjassaan tehokkaita käytännön lokienkeräys- ja visualisointiratkaisuja. Väitöstutkimuksella onkin uutuusarvoa erityisesti esineiden internetin tarpeisiin kehitetyn kevyen tietoliikenneprotokollan käyttämisellä ja videoiden päälle piirrettävien reaaliaikaiseen lokien käsittelyyn perustuvien visualisaatioiden kehittämisellä.

–Kevyen protokollan avulla voidaan esimerkiksi säästää lokikirjausten ja -analyysitulosten siirtämiseen tarvitun verkkoliikenteen määrässä. Suunnittelutieteen keinoin esitetty visualisaatioiden kehittämiseen liittyvä tietämys puolestaan saattaa kiinnostaa 360-asteen videoalan toimijoita kuten yrityksiä ja tutkijoita, Luoto sanoo.

Väitöskirjassa esitellään myös tutkimuskirjallisuuteen sekä viiden alalla toimivan yrityksen tarpeisiin perustuvia syitä siihen, miksi 360-videokatsojista kerätään lokeja.

–Yleisimmät syyt 360-asteen videoiden käyttäjien lokittamiselle ovat katselusuuntaan mukautuva suoratoisto, lähetyksen optimointi ja kaistanleveyden optimointi, Luoto summaa.

Antti Luoto on alun perin kotoisin entiseltä Mouhijärveltä eli nykyisestä Sastamalasta ja hän työskenteli väitöstyön aikana muun muassa yliopisto-opettajana. Tällä hetkellä hän asuu Tampereella ja työskentelee valtiolla järjestelmäinsinöörinä.

Väitöstilaisuus perjantaina 1. maaliskuuta

Diplomi-insinööri Antti Luodon tietotekniikan alaan kuuluva väitöskirja Logging and Analyzing 360-Degree Video Users tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa perjantaina 1. maaliskuuta 2024 kello 12 alkaen Tietotalon salissa TB109 (osoite: Korkeakoulunkatu 1, Tampere).

Vastaväittäjänä toimii professori Petri Vuorimaa Aalto-yliopistosta. Kustoksena toimii ohjelmistotuotannon professori Kari Systä Tampereen yliopiston Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Tutustu väitöskirjaan Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä