Alumnimme Auri Kananen: Restonomiopinnot työn ohessa vaativat sinnikkyyttä

Julkaistu 15.2.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Somevaikuttaja Auri Kananen siivoaa sotkuista ja likaista keittiötä.
Auri Kananen on työssään yhdistänyt kaksi itselleen tärkeintä asiaa, eli siivoamisen ja muiden auttamisen.
Tampereen ammattikorkeakoulusta restonomiksi valmistunut Auri Kananen tituleeraa itseään maailman parhaaksi siivoojaksi. Auri tekee sosiaaliseen mediaan videoita, joissa hän siivoaa vaikeuksiin joutuneiden ihmisten erittäin sotkuisia koteja ilmaiseksi. Huippusuosituilla videoilla on miljoonia katsojia ympäri maailmaa, ja Auri käy auttamassa ihmisiä jopa ulkomailla asti.

Auri Kanasen innostus siivousalaan virisi jo hyvin nuorena.

– Nuorena järjestelin kavereiden huoneita ja 14-vuotiaana suoritin TET-jakson siivoustyössä. Myös äitini on siivousalalla, ja vuonna 2012 aloitin työt hänen siivousyrityksessään. Siellä tein ensin siivoustyötä muutaman vuoden ja sitten aloin opettaa muita työntekijöitä. Ennen valmistumista minusta tuli yrityksen esimies. Siivousala tuli minulle tutuksi sekä käytännössä että teoriassa ja rakastuin siihen.

Auri haki opiskelemaan TAMKin palveluliiketoiminnan koulutukseen, mutta ei pystynytkään osallistumaan valintakokeisiin. Niinpä hän päätyi ensin Mikkeliin.

– Oltuani vuoden Mikkelissä pääsin siirtymään TAMKiin palveluliiketoiminnan monimuoto-opintoihin. Mikkelissä restonomiopintoihin kuului ravintola-alaa, kun taas TAMKissa minun oli mahdollista suuntautua nimenomaan haluamalleni puhtausalalle.

Tuntuma opiskeluun löytyi ajan myötä

Aurin mukaan palveluliiketoiminnan monimuoto-opinnoissa oppi siivoustyön teoriaa, käytännön osaaminen kertyi työtä tekemällä. Opinnot tuntuivat välillä haastavilta, koska Auri omien sanojensa mukaan “inhoaa opiskelua”. Työt siivousyrityksessä veivät paljon aikaa, joten koulutehtävät tuppasivat lykkäytymään. Haasteista huolimatta Auri yritti sitkeästi opiskella. Opintojen loppuvaiheessa hän ponnisti 98 opintopistettä kasaan vuodessa.

– Eräs ihana opettaja sanoi minulle, että olet ihan erilainen kuin opintojen alussa, nyt olet alkanut todella opiskella. Onneksi opiskelukaveritkin olivat kivoja ja sain tutustua muihin puhtausalan ihmisiin. Olemme edelleen yhteyksissä silloin tällöin.

Aurin opinnäytetyön nimi on Videoiden hyödyntäminen perehdytyksen tukena. Toisin kuin voisi luulla, siivousvideoita käsittelevä opinnäytetyö ei ollut ensiaskel Aurin nykyisellä uralla.

– En vielä siinä vaiheessa suunnitellut ollenkaan somevideoiden tekemistä. Oli aivan sattumaa, että valitsin opinnäytetyöhöni tällaisen aiheen. Ajattelin vain, että perehdytysvideot auttaisivat uusia työntekijöitä siivoustehtävissä.

Muita auttaakseen on huolehdittava itsestään

Auri valmistui TAMKista vuonna 2018 ja jatkoi esimiehenä samassa tutussa siivousyrityksessä. Käännekohta oli, kun Auri siivosi Tinder-deittinsä asunnon tälle syntymäpäivälahjaksi. Hän kuvasi urakasta someen videon, joka keräsi lyhyessä ajassa huimasti katseluja. Pian Aurille alkoi tulla avunpyyntöjä ihmisiltä, joiden kodit olivat menneet likaiseen kuntoon mielenterveysongelmien ja muiden vaikeuksien myötä. Auttamishaluinen Auri alkoi viikonloppuisin siivota ihmisten koteja ilmaiseksi harrastusmielessä.

Nyt siivouskeikat ja niistä tehtävät somevideot ovat Aurin päätyö, joka on tehnyt hänet tunnetuksi niin Suomessa kuin maailmalla. Auri on valittu muun muassa vuoden nuoreksi menestyjäksi ja vuoden tamperelaiseksi. Hiljattain ilmestyi myös kirja nimeltä Aurin siivousrakkauskirja. Tekemistä ja huomiota riittää, joten Auri pyrkii pitämään omasta jaksamisestaan huolta.

– Käyn työnohjauksessa ja pidän henkisestä hyvinvoinnistani huolta, jotta pystyn auttamaan muita. Harrastan liikuntaa, nukun tarpeeksi ja syön terveellisesti. On myös erittäin tärkeää, että osaa sanoa joihinkin pyyntöihin ja ehdotuksiin ei.

Auri on esimerkillään nostanut siivousalan arvostusta. Hän on varma, että vaikkei hän tekisi siivousvideoita someen, niin olisi silti edelleen siivousalalla. Hän kannustaa palveluliiketoiminnan opintoja harkitsevia hakemaan rohkeasti TAMKiin.

– Kyllä kannattaa hakea. Itse tykkäsin opinnoistani, opettajat olivat hyviä ja opin puhtausalasta paljon. Ja onhan tämä hyvä ala!

Tutustu palveluliiketoiminnan monimuotokoulutukseen

Tutustu Auri Kanasen nettisivuihin