Alusta järjestää yhteiskuntatieteiden tiedekunnan kanssa yhteistyössä tiedekahvilan 25.4. klo 14. Aiheena eläinnäkökulma erityisesti historiantutkimuksessa ja tuotantoeläinten historia yhteiskuntamme historian osana.

Eläimistä tuli käyttötavaraa ja omaisuutta ja teollisesti tuotettava hyödyke vasta 1900-luvulla. Niistä saadaan valtavasti vaurautta, mutta kestävyyskeskustelussa eläimet ovat marginaalissa. Eläinnäkökulmaa käyttämällä ja kehittämällä ihmiset ja tutkimus voivat hitaasti purkaa kestämätöntä kehitystä. Eläinnäkökulma ja tuotantoeläinten historian tutkiminen luo myös uutta historiantulkintaa.

Nykyajan valtavat ongelmat, kuten ilmastonmuutos, lajikato ja antibioottiresistenssi saavat historioitsijan tarkastelemaan kriittisesti edistystarinaa. Lue myös Alustan juttu aiheesta.

Teemasta keskustelevat Vastapainon 2022 julkaiseman kirjan Tunteva tuote – kuinka eläimistä tuli osa teollista tuotantoa kirjoittajista Marja Jalava Tampereen yliopistosta ja Eeva Nikkilä, Pinja Mustajoki sekä Taina Syrjämaa Turun yliopistosta. Kysymykset kysyy Alustan toimittaja Tiina Heikkilä.

Aika ja paikka tiistai 25.4. klo 14.00-16.00 PinniB Olohuone 1029-1030.