Tampereella toimivat populaarit tiedejulkaisijat järjestävät syksyllä 2019 monta kiinnostavaa keskustelutilaisuutta ja kirjailijahaastattelua uutuuskirjojen pohjalta. Alusta, niin & näin, Politiikasta ja Vastapaino tarjoavat ajateltavaa vanhenemisesta, tekoälystä, kapitalismista ja Tampereen historiasta. Neljä ensimmäistä iltaa ovat lokakuussa.

Ayn Rand – Kapitalismin valtiatar 3. 10.

Politiikasta-lehden vastaava päätoimittaja Mikko Poutanen haastattelee torstaina 3. 10. kello 17–19 Tampereen yliopiston Toivo-kahvilassa historiantutkija Jussi Jalosta Jalosen uuden kirjan Ayn Rand – kapitalismin valtiatar (Gaudeamus) tiimoilta.

Jalosen kirja ilmestyy alkusyksystä 2019. Haastattelussa luodataan kirjan sisältöä, kirjoitusprosessia ja  Ayn Randin ajattelua.

Venäläinen mutta Yhdysvaltoihin muuttanut kirjailija ja filosofi puhuttelee lukijoita ja puhututtaa yleisöä myös nykypäivänä. Randin kapitalismille myönteinen mutta sosiaalisesti konservatiivinen filosofia on tehnyt hänestä niin oikealla kuin vasemmalla karikatyyrin, johon viitataan hänen tuotantoaan juuri tuntematta. Jalosen kirja täydentää merkittävällä tavalla suomalaista Randia koskevaa tietokirjallisuutta. Kirjailijahaastattelussa herätellään kysymyksiä siitä, mitä annettavaa Randin ajatuksilla on modernille poliittiselle keskustelulle.

Tekoäly yhteiskunnassamme 16. 10.

niin & näin järjestää Metsossa 16.10. klo 18 Filosofian illan otsikolla Tekoäly yhteiskunnassamme tänään ja huomenna.

Robotit ovat jo pitkälti syrjäyttäneet työläiset sorvin ja liukuhihnan ääreltä. Korvaako tekoäly pian myös tietokoneen näppäimistöä naputtavan tai auton rattia kääntävän ihmisen? Entä poliitikon? Miten tekoäly muuttaa meitä ja yhteiskuntaamme? Onko tekoälyllä moraalia? Voiko se kantaa vastuuta?

niin & näin –toimittaja haastattelee dosentti Jaana Parviaista ja FT Renne Pesosta.

Tampereen globaalia historiaa 29. 10.

Alustan toimittaja Tiina Heikkilä haastattelee 29. 10 kello 16 Tampereen yliopiston Toivo-kahvilassa professori Pertti Haapalaa ja yliopistotutkija Jarmo Peltolaa heidän uudesta Globaali Tampere-kirjastaan, joka käsittelee Tampereen historiaa globaalista näkökulmasta ja kytkeytymistä muuhun maailmaan. Kirjan julkaisija on Tampereen museot.

Ilman yhdysvaltalaista puuvillantuotannon nousua ei olisi syntynyt tamperelaistakaan puuvillateollisuutta. Kaupunki kasvoi teollisuuskaupungiksi maailmantalouden osana ja Venäjän keisarin kilpailukykypolitiikan ansiosta. Keisari Aleksanteri I käytti valtaansa teollistumisen aloittamiseksi.

Valtion, eli Venäjän keisarikunnan ja myöhemmin Suomen elinkeinopoliittinen vetoapu oli merkittävää Tampereen menestykselle teollisuuskeskuksena.

Tampereen tekstiiliteollisuus syntyi kansainvälisen puuvillaimperiumin osana ja tuota imperiumia johdettiin Liverpoolista. Taustalla vaikuttivat teollinen vallankumous, Venäjän suurvaltaintressit ja eurooppalainen ulko- ja kauppapolitiikka. Suomen ja Tampereen talous ja vienti kasvoivat yhdessä maailmantalouden kanssa – olihan Suomi oli merkittävä osa Venäjän keisarikunnan taloutta.

Jokaisella paikalla on myös toinen tarina eli se mitä tapahtui samaan aikaan toisaalla – ja miten nämä tarinat kohtaavat. ”Tampereen historia on osa Suomen historiaa ja maailman historiaa. Edellistä ei aina huomata ja jälkimmäinen ei tule aina edes mieleen. Ilman niitä ei Tamperetta kuitenkaan olisi – eikä maailma ilman Tamperetta olisi aivan sellainen kuin se on. Niin historiaan kuin tulevaisuuteen pätee sama viisaus: vaikka teemme sen itse, emme tee sitä yksin. Globaali kehitys – eritoten talous – synnytti maailmaan 1500-luvulta alkaen rinnakkaisia paikallisia maailmoja. Harvat huomasivat samankaltaisuuden syvyyttä. Tampereesta tuli ”Suomen Manchester”, mutta emme olleet ainoita: Norrköping oli Ruotsin Manchester, Narva Viron ja Lodz Puolan, Haapala ja Peltola kirjoittavat.

Totuudenjälkeinen talouspolitiikka 29. 10.

Politiikasta-lehden vastaava päätoimittaja Mikko Poutanen haastattelee 29. 10. kello 17:30 Tampere-talon Aulaklubilla taloustietelijä Christer Lindholmia. Lindholmin kirja Totuudenjälkeinen talouspolitiikka – Thatcherista Trumpiin ilmestyi Vastapainolta alkusyksystä 2019. Haastattelussa luodataan kirjan sisältöä ja selvitetään, mitä totuudenjälkeinen talouspolitiikka on.

Lindholm esittää, että markkinafundalismi on syrjäyttänyt uskon demokraattiseen päätöksentekoon ja avannut tilaa kansallismieliselle populismille. Kirja tarjoaa joukon ehdotuksia, joilla talouspolitiikkaa voi uudistaa ja vastata kasvavaan tyytymättömyyteen.

Aulaklubi järjestetään kolmena päivänä viikossa eli tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin ennen talon pääkonsertteja. Esitykset alkavat pääaulassa aina klo 17:30, ellei toisin ole mainittu.

Marras- ja joulukuussa tulossa:

11.11. klo 18 Alusta ja niin & näin-keskustelu, jossa vanhenemisen tutkijat Jari Pirhonen ja Kirsi Lumme-Sandt keskustelevat
Silvia Bovenschenin kirjasta Vanheneminen. Alustan toimittaja Tiina Heikkilä haastattelee.

26.11. klo 17:30 Vastapainon tietokirjallisuusilta Tampere-talolla, jossa aiheena Kaiken maailman kvantit-kirja. Haastateltavana kirjailija Arto Annila.

17.12. kello 17:30  Vastapainon tietokirjallisuusilta, jossa haastateltavana on Antti Eskola: Intellektuellin muotokuva -kirjan tekijöitä.