Nuoret ovat kiinnostuneet aiempaa vahvemmin yhteiskunnasta ilmastonmuutoksen takia. Onko ilmastonmuutos nuorille sukupolvikokemus?

Alustan podcastissa keskustelemassa tutkijatohtori Heta Heiskanen ALL YOUTH-hankkeesta ja nuorisotutkija Mikko Piispa.

– Kiinnostava kysymys on, tuleeko ilmastovaikuttamisesta sukupolvikokemus 15-25-vuotiaille. Tämä on massamuotoisempi ilmiö kuin vaikka yliopistoliikehdintä 1960-1970-luvuilla. Vielä ei ole tutkimusaineistoa, mutta jo nyt on selvää, että liikehdinnän kokoluokka on iso ja mukana olevat nuoret ovat hyvin nuoria, sanoo Mikko Piispa Alustan podcastissa.

Kansainvälisen ilmastolakkoliikkeen lisäksi nuoret ovat nostaneet oikeusjuttuja.

Esimerkiksi jo vuonna 2015 21 nuorta haastoi Yhdysvaltojen liittovaltion hallituksen oikeuteen, koska he halusivat, että liittovaltio lopettaa fossiilisia polttoaineita tukevan politiikan. Oikeusjutun eteneminen pysähtyi, kun Trumpin hallinto halusi keskeyttää oikeusjutun valmistelun ennen oikeudenkäyntiä.

Trumpin hallinnon perustelu oli, että perustuslaki ei takaa oikeutta vakaaseen ilmastoon. Valitustuomioistuin pohtii, onko nuorilla oikeus haastaa liittovaltio oikeuteen ilmastonmuutoksen perusteella.

Ilmastonmuutos näyttäytyy sukupolvikysymyksenä.

– Globaalisti koululaisten ilmastolakko on hallinnut keskustelua, mutta Suomessa esimerkiksi eduskuntatalon portailla on istunut monen ikäisiä ihmisiä, tutkijatohtori Heta Heiskanen sanoo.

Miksi keski-ikäiset miehet ovat lytänneet nuorten ilmastoaktivismia internetissä?

Mikko Piispa sanoo, että keski-ikäiset miehet tai ”sedät” keskustelivat ilmastonmuutoksesta lapsellisemmin kuin nuoret. Nuorten toiminta on uhka sukupolvien väliselle sopimukselle, ja se on uhka yhteiskuntasopimuksen laatineelle sukupolvelle.

– Ilmastolakko on tavallaan yhteiskuntasopimuksen purkaminen. Se haastaa ja tekee näkyväksi sen, että setien rakentama maailma ei ole ekologisesti kestävä, Piispa sanoo.