Nosto! Tampereen yliopiston historioitsijat professori Christian Krötzl ja opiskelija Hanna Haapala osallistuivat Prisma Studio -ohjelman tekemiseen, jossa aiheena oli keskiaikainen ruokavalio.

Toimittaja kokeili miltä tuntuu noudattaa keskiaikaisia ruokailutottumuksia. Samalla haastateltiin erilaisia keskiajan asiantuntijoita.

Vaikka viini- ja olutpainotteinen juomapuoli keskiaikaisessa dieetissä voi olla yksille mieleen, niin ainakin ylenpalttinen nauris- ja puuropainottuneisuus syömäpuolella meinasi olla toimittajalle liikaa.

Toinen puoli asiaa on tietysti – aivan kuten nykyäänkin – että kuuluiko ylimystöön vai joutuiko tyytymään alempien säätyjen ruokavalioon.

Keskiaikaista ruokavaliota käsittelevä Prisma stusio -ohjelma on katsottavissa Yle Areenalla 24.10.2013 saakka.