Sisko Mällinen
Oma esittely
Olen eläkkeellä toimestani yliopettajana Tampereen ammattikorkeakoulussa, Ammatillisessa opettajankoulutuksen yksikössä, jossa työskentelin yli kymmenen vuotta. Toimin nyt sivutoimisena opettajana Liiketalous ja media -yksikössä ja opetan Master's in Educational Leadership ohjelmassa.
Työtehtävät
Työtehtäviini kuului ammatillinen opettajankoulutus, jossa minulla oli viimeksi alueryhmä Lappeenrannassa. Muita työtehtäviäni olivat opetussuunnitelmatyö niin suomenkielisessä kuin englanninkielisessäkin opettajankoulutusohjelmassa. Olin myös toinen englanninkielisen opettajankoulutuksen alullepanijoista TAMKissa, koordinoin sitä ja toimin yhtenä opettajista. Iso osa työtäni oli myös koulutusvienti ja kansainväliset hankkeet. Parhaiten kohdemaista tunnen Brasilian, jonne olemme vieneet pedagogista koulutusta vuodesta 2014 lähtien.
Osaamisalueiden kuvaus
Ammattikasvatus
Pedagogiikka
Verkkopedagogiikka
Arviointi
Koulutusvienti
Opetussuunnitelmatyö
Ammatillisen viestinnän opettaminen vieraalla kielellä
Projektit
Tärkeimmät saavutukset
Ammatillisen kieltenopetuksen aktiivinen kehittäminen, noin 20 v, ja valtakunnallisesti yhtenäisten tavoitteiden ja arviointikriteerien laatiminen ammattikorkeakoulujen kieltenopetukseen eri aloille ja eri kieliin AHOT korkeakouluissa-hankkeen vetäjänä.
Englannin kielen sähköisen ylioppilaskokeen kehittäminen toimiessani Ylioppilastutkintolautakunnassa vuosina 2010-2018, joista viimeiset kolme vuotta englannin jaoksen puheenjohtajana.
Opetussuunnitelman luominen ja koulutuksen toteutuksen suunnittelu englanninkieliseen opettajankoulutukseen.
VET Teachers for the Future -ohjelman kehittäminen tiimityönä TAMKin ja HAMKin koulutusvientihenkilöstön kanssa
Tutkinnot: FM (kielet), MA (Education) ja FT (ammattikasvatus)
Luottamustoimet
Tutkintolautakunnan jäsen TAMK 2017-2020
Ylioppilastutkintolautakunnan varsinainen jäsen 2010-2018
Merkittävimmät julkaisut
Sasaki, D.G.G & Mällinen, S. 2018. Developing student-centered
assessment for a postgraduate course designed for Basic Education Teachers. Revista Ibero-Americana de Estudos em
Educação, v Araraquara, v. 13, n. esp1, p. 520-525, maio 2018
Mällinen, S. 2016, VET Teachers for the Future: Finnish Brazilian Collaboration.
in R. Vanhanen (ed.) Export of Education by Finnish Universities of Applied
Sciences. refelctions on best practices. JAMK University of Applied Sciences.
Mällinen, S. & Piirainen, E.
(toim.) 2013. AHOT korkeakouluissa – Kielet ja
viestintä.TAMK Tampereen ammattikorkeakoulu.
Mällinen, S. 2007. Conceptual change process of polytechnic teachers in
transition from classrooms to web-based courses. Academic dissertation.
University of Tampere.
Mällinen, S & Mahlamäki-Kultanen, S. 2007. Online
instruction and teachers’ conceptual change process in vocational higher
education. Paper presented in the 5th International Conference on Researching
Work and Learning in Cape Town, south- Africa .2. Dec – 5 Dec 2007.
Mällinen, S. 2006. Towards online pedagogy -
Information and communication technologies as a stimulus for transformative
learning of teachers in Lahti University of Applied Science Paper presented at
a Seminar on Adult Education in Hämeenlinna, Finland, 10 Feb 2006.
Mällinen, S. 2001. Teacher effectiveness and online
learning. In J. Stephenson (Eds.) 2001. Teaching and Learning Online. Pedagogies
for New Technologies. 139–149. London. Kogan Page.