Hyppää pääsisältöön
Haku

Tietoturvan poikkeamailmoitus

Tampereen yliopisto ja TAMK

Tietoturvapoikkeama on mikä tahansa tietoa tai tiedonkäsittelyä vaarantava tapahtuma. Tällaisia ovat esimerkiksi

  • luottamukselliseksi merkityn tiedon löytyminen kahvilan pöydältä
  • henkilöön tai korkeakouluyhteisöön kohdennettu kalasteluviesti
  • tietomurron yritys esimerkiksi tietoverkossa olevien laitteiden teknisen tiedustelun kautta
  • käyttäjätunnuksen luvaton käyttö
  • tiedostojen laiton jako
  • ja niin edelleen.

Tietoturva ja tietosuoja ovat lähellä toisiaan. Tietosuoja keskittyy erityisesti henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturva kaikkeen tietojen käsittelyyn. Jos siis et tiedä onko kyseessä tietoturva- vai tietosuojapoikkeama, niin lähetä tietoturvapoikkeamailmoitus.

Mihin lähetän viestin

  • käytä itsepalveluportaalia https://helpdesk.tuni.fi→ Kysy neuvoa tai raportoi ongelmasta.
  • lähetä sähköposti osoitteeseen it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)

Mitä kirjoitan viestiin

  • otsikon alkuun: joko "tietoturvapoikkeama" tai "tietosuojapoikkeama"
  • otsikon loppuun: lyhyt kuvaus tapauksesta
  • viestiin ongelman kuvaus
    • mikä ongelma on (ohjeistuksen puute, ohjelmistovika, kehitysehdotus, tietovuoto, tai muu kuvaus)
    • miksi ongelma on tietoturvaan ja/tai tietosuojaan liittyvä (oma arviosi)
    • ajankohta kun olet asian huomannut (tapahtuma-aika)
    • missä huomasit asian (esimerkiksi yliopiston palvelu X käytössä, kampuksen Y luokassa Z, kampuksen Y kahvilassa, tai muu vastaava mahdollisimman tarkka sijainti)
    • miten huomasit asian (miten mahdollisesti asian pystyisi toistamaan, kuvakaappaus, valokuva tapauksesta)


IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi) 
helpdesk.tuni.fi  

Julkaistu: 8.4.2019
Päivitetty: 19.1.2023