Hyppää pääsisältöön

Maria Petäjäniemi

apurahatutkija, post doc -tutkimus
Tampereen yliopisto
maria.petajaniemi [at] tuni.fi (maria[dot]petajaniemi[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358504059319

Oma esittely

Tutkimukseni tarkastelee sellaisia koulutusjärjestelmän mekanismeja ja diskursseja, jotka muovaavat, mahdollistavat ja rajoittavat yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja muutosta. Nojaan kriittisiin tutkimussuuntauksiin, kuten feminismiin ja poststrukturalismiin. Väitöskirjassani tarkastelin turvapaikanhakijuutta liikkeessä olevana, odotukseen kytkeytyvänä prosessina subjektiposition ja subjektifikaation käsitteiden kautta.

Toimin SAFE (Social Justice at the Focus of Education) -tutkimuskollektiivin johtajana yhdessä Veli-Mikko Kaupin ja Maija Lanaksen kanssa. Löydät meidät myös Instagramista: @safekollektiivi!

Työskentelen pakkomuuttoon ja kasvatukseen linkittyvissä kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa. Suomen Akatemian rahoittamassa POLKU-hankkeessa seuraamme vasta Suomeen muuttaneita nuoria heidän siirtyessään yläkoulun valmistavasta opetuksesta perusopetukseen tai toiselle asteelle ja edelleen itsenäisempään osallisuuteen suomalaisessa yhteiskunnassa. Koneen säätiön rahoittamassa KOTI-hankkeessa tutkimme pakolaiskasvatuksen mahdollisuuksia ja rajoja; tavoitteenamme on muuttaa suomalaisia pakolaiskasvatuksen käytäntöjä väliaikaisista paniikkiratkaisuista kestävämpään suuntaan. NordForskin rahoittamassa ERAPAN-hankeessa tarkastelemme niitä vaikutuksia, joita koronapandemialla oli ja on pakolaistaustaisten lasten ja nuorten elämään.

Tutkimuskohteet

Pakkomuutto, pakolaisuus, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, kriittinen integraatiotutkimus, kasvatus, perusopetukseen valmistava opetus, feministinen poststrukturalismi, intersektionaalisuus, nomadinen tutkimus

Tutkimusyksikkö

MTT - Multiculturalism, Transnationalism and Transformation in Education

Merkittävimmät julkaisut

Petäjäniemi, M., Repo, E., & Kallio, I. (2025). Rethinking integration – preparatory education teachers imagining “dream schools” for newly arrived students in Finland. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–14. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2591138

Petäjäniemi, M., Lanas, M., Keränen, V., Alamikkelä, K., Kauhanen, I., Väisänen, A. M., & Juntunen, E. (2025). ‘In the best interest of the child’: misopedy in education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 1-13.

Petäjäniemi, M., & Kaukko, M. (2025). Turvan rajat: pakolaisnuoret Suomessa. Nuorisotutkimus, 43(3), 1-3.

Alisaari, J., Harju-Autti, R., Kaukko, M., Heikkola, L. M., Mustonen, S., & Petäjäniemi, M. (2025). Administrators’ views on supporting newly arrived students in Finland. Apples-Journal of Applied Language Studies, 19(1), 76-92.

Petäjäniemi, M., Kaukko, M., & Haswell, N. (2024). Inequitable discourses on refugee students resisted and maintained by educators–the perspective of decontextualisation. Pedagogy, Culture & Society, 1-18.

Lanas, M., Petäjäniemi, M., Väisänen, A-M., Kauhanen, I., Juutinen, J., & Viljamaa, E. (2024). The production of a child in conflict in teacher education–research on available storylines. European Journal of Teacher Education, 1-15.

Alamikkelä, K., Petäjäniemi, M., Lanas, M. (2024). Saako mennä käytävälle tekemään? Nomadinen tutkimus avautuvan kouluympäristön arjesta. Kasvatus. https://journal.fi/kasvatus/article/view/143504/90908

Lanas, M., Petäjäniemi, M., Väisänen, A-M.,, Alamikkelä, K., Kauhanen, I., & Yliniva, K., (2023). Appearing as impossible subjects on the scene of education - potato smashing, laying on couch and asking for a key. In (eds.) K. Wright and J. McLeod. Childhood, Youth and Activism. Demands for Rights and Justice from Young People and their Advocates. (Sociological Studies of Children and Youth, Vol. 33), Emerald Publishing Limited, Leeds, pp. 73-88.

Kaukko, M., Petäjäniemi, M., Harju-Autti, R., Haswell, N., Alisaari, J., Heikkola, L M. & Mustonen, S. (2023). Tasapainoilua, tilan antamista ja näkymätisöintiä – Pakolaisaiheiden käsittely suomalaisissa kouluissa. Kasvatus ja Aika, 17(4), 4–25.

Karimi, Z., Ennser-Kananen J., Petäjäniemi, M., Sadatizarrini (Rahaa) S., Masoud, A. & Khalimzoda I. (2023). Introduction. Thinking integration otherwise. In (eds.) Z. Karimi, J. Ennser-Kananen, S. Sadatizarrini (Rahaa), M. Petäjäniemi, I. Khalimzoda & A. Masoud. Rethinking integration: challenging oppressive practises and pointing to ways forward. Migration Institute of Finland.

Mustonen, S., Kaukko, M., Alisaari, J., Petäjäniemi, M., Heikkola, L M., Harju-Autti, R. & Haswell, N. (2023). Pakolaistaustaisten oppilaiden tuki koulutoimen hallinnollisissa diskursseissa [School administration discourses concerning support for students with a refugee background]. AFinLAn Vuosikirja. https://doi.org/10.30661/afinlavk.127097

Petäjäniemi, M. (2022). (Un)becoming an asylum seeker. Nomadic research with men awaiting an asylum decision. Doctoral dissertation. University of Oulu.

Petäjäniemi, M., Lanas, M. & Kaukko, M. (2021). How to be “a good asylum seeker”? The subjectification of young men seeking asylum. Nordic Journal of Migration Research. 11(3), pp. 284–300. DOI:10.33134/njmr.389

Petäjäniemi, M., Kaukko, M. & Lanas, M. (2021). Confined in waiting – Young asylum seekers narrating in and out of temporary shelter. YOUNG, 29(1), 62-80. DOI:10.1177/1103308820904271

Petäjäniemi, M., Lanas, M. & Kaukko, M. (2018). Osallisuus turvaa hakevan reunaehdoissa: Hätämajoitusyksikössä asuvien nuorten turvapaikanhakijamiesten kertomuksia arjesta [Stories of participation, inclusion and exclusion of young male asylum seekers living in a temporary shelter]. Aikuiskasvatus 38(1), 4-17. DOI:10.33336/aik.88118

Petäjäniemi, M., Siira, V., Lutovac, S. & Kaasila, R. (2023). Dimensions of wellbeing in mindbody bridging -based university psychology course. Nordic Psychology, 1-19.

Lutovac, S., Kaasila, R., Petäjäniemi, M. & Siira, V. (2022). How mind-body bridging supports professional identity development? International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1-22.

 

Muut julkaisut:

Petäjäniemi, M., Puutio, E., Keränen, V., Väisänen, A-M, Kauhanen, I. & Lanas, M. (2025). ”Ihan vaan kaverin puolesta” — Chattibotti akatemian epäkohtia ratkaisemassa. Teoksessa M. Matikainen, A. Piironen, P. Silvén (toim.) Akateeminen kapinakirja — Kauno- ja kaunakirjallisuutta yliopiston epäkohdista ja niitä vastaan kapinoinnista. Vastapaino.

Petäjäniemi, M. & Kaukko, M. (2025). Pakolaisuuden käsittely koulussa. In P. Mikko, J. Marjokorpi, & J. Säntti (Eds.), Erimielisten tila: Vaikeiden aiheiden käsittely opetuksessa. Gaudeamus.

Petäjäniemi, M., Brinch, R., Kaukko, M. & Lund, A. (2024). Successful practices and lessons learned: Ukrainian students in Swedish and Finnish schools. Policy brief.