

Oma esittely
Toimin väitöskirjatutkijana asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmässä. Väitöskirjassani tutkin, miten erilaiset toimijat, kuten sosiaalisen median vaikuttajat ja erilaiset yritykset pyrkivät edistämään muodin alan kestävyyssiirtymiä harjoittamalla institutionaalista työtä. Tutkijana kiinnostukseni kohdistuu eniten muodin kuluttamiseen sekä muodin alan kiertotalouden edistämiseen, sekä erilaisten toimijoiden roolia muodin kuluttamiseen ja tuottamiseen liittyvien normien, asenteiden ja käytänteiden muuttamisessa. Väittelen vuoden 2026 aikana.
Työtehtävät
Tutkimus, väitöskirjan edistäminen
Osaamisalueiden kuvaus
Vastuullinen muoti, muodin kuluttaminen, kiertotalous, kestävyyssiirtymät muodin alalla, sosiaalisen median vaikuttajat, institutionaalinen teoria ja institutionaalinen työ.
Luottamustoimet
Kauppatieteellisen yhdistyksen hallituksen jäsen.
Tutkimuskohteet
Kestävä muoti, muodin kuluttaminen, muodin ala, sosiaalisen median vaikuttajat, start-up yritykset, institutionaalinen työ, kiertotalous
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Markkinointi
Tutkimusura
Aloitin väitöskirjan tekemisen syksyllä 2020. Työskentelin ensimmäiset n. 14 kk Valtioneuvoston kanslian rahoittamassa, monitieteellisessä EPELI-hankkeessa, jossa tutkimme lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia (lisää EPELI-hankkeesta). Keräsin aineistoa omaa väitöskirjaa varten Waste Matters -hankkeessa, osana Wastebusters tutkimusryhmää. Ensimmäinen väitöskirjani osajulkaisu julkaistiin maaliskuussa 2024, ja kaksi seuraavaa ovat review-prosessissa toisella kierroksella. Väittelen kauppatieteiden tohtoriksi vuoden 2026 aikana.
Merkittävimmät julkaisut
Uusimmat julkaisut
‘We Need to Play With the Same Rules as Others’: Circular Fashion Start-Ups and the Emerging Logic of Circularity
Kaivonen, I., Mesiranta, N. & Närvänen, E., 10 syysk. 2025, (E-pub ahead of print) julkaisussa: BUSINESS STRATEGY AND THE ENVIRONMENT.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
“I Do What I Do to Drive Change”: The Social-Symbolic Work of Sustainable Fashion Influencers
Kaivonen, I., Mesiranta, N. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Fashion Theory - Journal of Dress Body and Culture. 28, 1, s. 85-115Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach
Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M., elok. 2022, julkaisussa: Industrial Marketing Management. 105, s. 211-222Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille: Tilanne Suomessa ja pelisääntöjä markkinoinnin säätelyyn
Fogelholm, M., Närvänen, E., Erkkola, M., Lähteenmäki-Uutela, A., Kaivonen, I., Nikkola, A., Sutinen, U.-M. & Uusitalo, L., 2021, Valtioneuvoston kanslia. 127 Sivumäärä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nro 2021:57)Tutkimustuotos: Tutkimusraportti
Social Media Influencers Educating Consumers on Sustainable Fashion
Mesiranta, N., Närvänen, E., Luukkonen, R. & Kaivonen, I., 2021, Proceedings of the 52nd Annual Conference of the Association for Consumer Research (ACR 2021). Williams Bradford, T., Keinan, A. & Thomson, M. (toim.). Duluth, MN: Association for Consumer Research, s. 87-90 (Advances in Consumer Research; Vuosikerta 49).Tutkimustuotos: Konferenssiartikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu