Hyppää pääsisältöön

Ines Kaivonen

väitöskirjatutkija
Tampereen yliopisto
ines.kaivonen [at] tuni.fi (ines[dot]kaivonen[at]tuni[dot]fi)

Oma esittely

Toimin väitöskirjatutkijana asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmässä. Väitöskirjassani tutkin, miten erilaiset toimijat, kuten sosiaalisen median vaikuttajat ja erilaiset yritykset pyrkivät edistämään muodin alan kestävyyssiirtymiä harjoittamalla institutionaalista työtä. Tutkijana kiinnostukseni kohdistuu eniten muodin kuluttamiseen sekä muodin alan kiertotalouden edistämiseen, sekä erilaisten toimijoiden roolia muodin kuluttamiseen ja tuottamiseen liittyvien normien, asenteiden ja käytänteiden muuttamisessa. Väittelen vuoden 2026 aikana. 

Työtehtävät

Tutkimus, väitöskirjan edistäminen

Osaamisalueiden kuvaus

Vastuullinen muoti, muodin kuluttaminen, kiertotalous, kestävyyssiirtymät muodin alalla, sosiaalisen median vaikuttajat, institutionaalinen teoria ja institutionaalinen työ.

Luottamustoimet

Kauppatieteellisen yhdistyksen hallituksen jäsen. 

Tutkimuskohteet

Kestävä muoti, muodin kuluttaminen, muodin ala, sosiaalisen median vaikuttajat, start-up yritykset, institutionaalinen työ, kiertotalous

Tutkimusyksikkö

Asiakaslähtöisen markkinoinnin tutkimusryhmä

Tieteenalat

Markkinointi

Tutkimusura

Aloitin väitöskirjan tekemisen syksyllä 2020. Työskentelin ensimmäiset n. 14 kk Valtioneuvoston kanslian rahoittamassa, monitieteellisessä EPELI-hankkeessa, jossa tutkimme lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia (lisää EPELI-hankkeesta). Keräsin aineistoa omaa väitöskirjaa varten Waste Matters -hankkeessa, osana Wastebusters tutkimusryhmää. Ensimmäinen väitöskirjani osajulkaisu julkaistiin maaliskuussa 2024, ja kaksi seuraavaa ovat review-prosessissa toisella kierroksella. Väittelen kauppatieteiden tohtoriksi vuoden 2026 aikana.

Uusimmat julkaisut