
Antti Paakkari
Oma esittely
Olen työskennellyt Tampereen yliopistossa vuodesta 2021 ja tutkinut datan lisääntyvää vaikutusta sekä erilaisia koulutusinstituutioissa käytettäviä teknologioita ja alustoja - mm. päiväkotien aktiivisuusrannekkeita, digitaalisia portfolioita, etäopetuksen käytäntöjä ja kännyköitä. Tutkimuksessani olen hyödyntänyt Gilles Deleuzen ja Fèlix Guattarin ajattelua sekä toimijaverkkoteorian (ANT) lähestymistapoja. Tällä hetkellä työskentelen Datalapset-hankkeessa, joka tutkii lapsuuden instituutioissa tuotettavan datan yhteiskunnallisia vaikutuksia ja data-aktivismin mahdollisuuksia.
Merkittävimmät julkaisut
Paakkari, Antti & Siippainen, Anna (2023). Vahinkoja, verkostoja, innostusta ja surua. Varhaiskasvatuksen yritysyhteistyön rakentuminen halujen sommitelmana. Kasvatus, 54(5), 450–463. https://doi.org/10.33348/kvt.142132
Paakkari, Antti, Paananen, Maiju & Grieshaber, Susan (2023) Activity-tracking assemblages in Finnish early childhood education and care. Childhood. https://doi.org/10.1177/09075682231172861
Paakkari, Antti & Valasmo, Verneri. (2023). Cracks in the Sidewalk: Looking Behind the Seamless Surfaces of Digital Schooling. teoksessa B. Baker, A. Saari, L. Wang, & H. Tavares (Eds), Flashpoint Epistemology Volume 2: Aporias of Complexity in Power, Politics and Methods in Education (pp. 168-181). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003461845-11
Valasmo, Verneri, Paakkari, Antti & Sahlström, Fritjof (2023) Invisible Participation: A Sociomaterial Analysis of a Synchronous Distance Lesson During Emergency Remote Teaching. Digital Culture & Education.
Valasmo, Verneri, Paakkari, Antti & Sahlström, Fritjof (2022) The device on the desk – a sociomaterial analysis of how Snapchat adapts to and participates in the classroom. Learning, Media & Technology. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2067176
Paakkari, Antti (2020) Entangled devices. An Ethnographic study on students, mobile phones and capitalism. Helsinki: University of Helsinki. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/310928
Paakkari Antti, Rautio, Pauliina & Valasmo, Verneri (2019) Digital labour in school: Smartphones and their consequences in classrooms. Learning, Culture and Social Interaction. Volume 21, June 2019, pp. 161-169. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.03.004
Paakkari, Antti & Rautio, Pauliina (2019) ‘What is puberty, then?’ Smartphones and Tumblr images as de/re-territorialisations in an upper secondary school classroom. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education. Volume 40, no. 6, pp. 873-888. https://doi.org/10.1080/01596306.2018.1451304
Paakkari, Antti (2020) Inlärningens nya teknologier: hur plattformskapitalismen fann sin väg till skolan. Ekonomiska samfundets tidskrift 2/2020. https://www.ekonomiskasamfundet.fi/wp-content/uploads/2020/10/EST-2-20-artikel6.pdf
Paakkari, Antti (2020) Mitä puhelimet koulussa tekevät? Näkökulmia mobiilietknologioiden, koulun ja kapitalismin suhteisiin. Kasvatus 51(3).
Uusimmat julkaisut
Arvioinnin uudet teknologiat ja muuttuvat ympäristöt
Paakkari, A., 2025, Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa. Siippainen, A. & Paananen, M. (toim.). Gaudeamus, s. 193-214Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Assembling desire. Analyzing the rollout of self-tracking devices in early childhood education
Paakkari, A. & Siippainen, A., 10 heinäk. 2025, (E-pub ahead of print) julkaisussa: LEARNING, MEDIA AND TECHNOLOGY.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Kohti arvioinnin vaihtoehtoisia tulevaisuuksia ja utopioita
Teräs, M. & Paakkari, A., 2025, Mitattu lapsuus: Varhaiskasvatuksen arviointi Suomessa. Siippainen, A. & Paananen, M. (toim.). Gaudeamus, s. 217-232Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Review of Luci Pangrazio and Neil Selwyn (2023). Critical Data Literacies: Rethinking Data and Everyday Life
Paakkari, A., 2024, julkaisussa: Postdigital Science and Education.Tutkimustuotos: Kirjallisuusarvostelu › Tieteellinen
Sticky, slippery, and smooth access–exploring the affective potentials of access to writing technology in lower secondary classrooms
Högström, J., Paakkari, A., Nilsberth, M. & Slotte, A., 5 jouluk. 2024, (E-pub ahead of print) julkaisussa: LEARNING, MEDIA AND TECHNOLOGY.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Activity-tracking assemblages in Finnish early childhood education and care
Paakkari, A., Paananen, M. & Grieshaber, S., 2023, julkaisussa: Childhood. 30, 3, s. 301-316Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Cracks in the Sidewalk: Looking Behind the Seamless Surfaces of Digital Schooling
Paakkari, A. & Valasmo, V., 2023, Flashpoint Epistemology Volume 2: Aporias of Complexity in Power, Politics and Methods in Education. Baker, B., Saari, A., Wang, L. & Tavares, H. (toim.). London: Routledge, Vuosikerta 2. s. 168-181 14 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Imaginaries of ECEC: A comparison of policies of access in early childhood education in Brazil, Finland, Hungary, Indonesia, Iran, Nepal, and Serbia
Paananen, M., Centeno, V. G., Fjällström, S., Bhattarai, D. P., Jovanović, G., Madureira Ferreira, J., Millei, Z., Rosa Ribeiro, C., Paakkari, A., Sadat Sajjadieh, N., Tholchah, M. & Varpanen, J., 15 lokak. 2023, julkaisussa: Journal of Early Childhood Education Research. 12, 3, s. 145-180 36 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Invisible Participation: A Sociomaterial Analysis of a Synchronous Distance Lesson during Emergency Remote Teaching
Valasmo, V., Paakkari, A., Sahlström, F., Backholm-Nyberg, Y. & Majors, J., 2023, julkaisussa: Digital Culture & Education. 14, 4, s. 112-132 21 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
The device on the desk–a sociomaterial analysis of how Snapchat adapts to and participates in the classroom
Valasmo, V., Paakkari, A. & Sahlström, F., 2023, julkaisussa: LEARNING, MEDIA AND TECHNOLOGY. 48, 3, s. 429-443Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu