Weisell-säätiö lahjoitti 75 000 euroa Tampereen yliopistolle

Julkaistu 28.4.2022
Mikko Voipio ja Mari Walls.
Weisell-säätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Voipio osallistui rehtori Mari Wallsin järjestämille kiitoskahveille 21.4.2022. Kuva: Johanna Harju
Lahjoitus on kohdennettu tekniikan koulutusalalle.

Weisell-säätiö on lahjoittanut 75 000 euroa Tampereen yliopiston tekniikan koulutusalalle.

Lahjoitusvarat ovat yliopistolle tärkeitä. Ne ovat osaltaan mahdollistamassa tutkimuksen ja koulutuksen pitkäjänteistä kehitystä sekä sitä, että yliopisto voi panostaa uusiin avauksiin ja kansainvälistymiseen.

– Olemme hyvin ilahtuneita Weisell-säätiön lahjoituksesta, joka on tärkeä panostus tekniikan koulutusalan edistämiseen. Yliopistomme tarkoitus on rakentaa yhdessä kestävää maailmaa, ja Weisell-säätiön lahjoitus tukee kestävyysnäkökulmaa tekniikan aloilla, toteaa rehtori Mari Walls.

Weisell-säätiön tarkoituksena on edistää tieteellistä tutkimusta, koulutusta, yhteiskunnallista toimintaa, ympäristön tilaa, meriturvallisuutta ja merellisen kulttuuriperinnön tutkimusta ja säilyttämistä.

– Säätiön tarkoituksen mukaisesti tuemme hankkeita, jotka liittyvät mereen, ympäristöön, tutkimukseen ja koulutukseen. Toimintamme kautta voimme edistää myös ihmisten ja luonnon välisen tasapainon säilyttämistä. Pitkäjänteinen ja rationaaliseen päätöksentekoon perustuva kestävä kehitys kuuluu arvoihimme niin tukikohteiden valinnassa kuin oman toiminnan kehittämisessäkin. Uusi teknologia ja sen hyödyntäminen ovat lähellä arvomaailmaamme, Weisell-säätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Voipio sanoo.

Mikko Voipio on itse tekniikan lisensiaatti ja toiminut muun muassa tutkijana CERN:issä. Hänet tunnetaan lisäksi historian ystävänä ja merihistorian harrastajana.

Weisell-säätiö perustettiin vuonna 2016. Säätiö on lahjoittanut vuosina 2016 ja 2017 Tampereen teknilliselle yliopistolle 50 000 euroa.

Tampereen yliopistolla on meneillään valtion vastinrahakampanja. Sen taustalla on Sitran kertaluontoinen 100 miljoonan euron tuki, josta jaetaan suomalaisille yliopistoille jopa 2,5-kertainen vastinrahoitus yliopistojen keräämiä yksityisiä rahalahjoituksia vastaan. Jokainen lahjoitettu euro voi siis merkitä yliopistomme opetukselle ja tutkimukselle 3,5 euroa.