Veritas Forum: Tie hyvään elämään – mitä se on ja miten sille pääsee?

SijaintiPohjoisranta 11 A, 28120 Pori
Porin yliopistokeskuksen auditorio 125
Ajankohta23.11.2022 12.00–14.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Onko onnellinen elämä kuin maali, joka loittonee, mitä kiivaammin sitä kohti juoksee? Vai onko se kelvollinen tavoite lainkaan? Miten onnellinen ja hyvä elämä suhtautuvat toisiinsa? Voiko elää hyvän mutta onnettoman elämän tai onnellisen ja huonon?

Ovatko nuoret ja opiskelijat puolestaan aiempaa vaikeammassa asemassa hyvän tai onnellisen elämän tavoittelussa kuin ennen? Esimerkiksi koronan aikana nuorten mielenterveysongelmat kasvoivat maailmanlaajuisesti. Suomessa psykiatriseen hoitoon pääsy on vaikeutunut jo ennen pandemiaa 2010-luvulla. Hoitoresurssien lisääminen ei yksin poista ongelmaa.

Jotain voisi olla syytä muuttua siis jo ennen hoitoa. Miten edistää ihmisen resilienssiä, jolla hän pääsee yli vastoinkäymisistään? Entä millä tavoin elämän mielekkyyden ja tarkoituksen kokeminen auttaa koettelemusten läpi pärjäämisessä? Millä tavoin ympäristömme, kuten oppilaitokset, seurakunnat, ystäväporukat vaikuttavat kykyymme selviytyä elämän vastamäistä?

Toisaalta, miten määritellään se ”hyvä”, jota elämän haluttaisiin olevan? Mistä sen tunnistaa ja miksi? Kuinka paljon tämän hyvän käsittämiseen vaikuttavat maailmankatsomuksemme, uskonnolliset uskomuksemme, filosofiset valintamme ja näkemyksemme todellisuudesta? Miten ne vaikuttavat tapaan toteuttaa hyvyyden mukaista elämää?

Näistä aiheista puhujina Porin yliopistokeskuksen Veritas Forumissa ovat Tampereen yliopiston psykologian emeritusprofessori Markku Ojanen ja Satakunnan kriittisen korkeakoulun toiminnan ohjaaja Petteri Limnell.

- Tavoitteen tulee olla yhteinen onnellisuus, ei vain jokaisen oma onni, koska siihen kannustaa yhteinen kristillinen arvoperustamme. Se on myös konkreettisesti yhteiskunnan rauhallisen kehittämisen edellytys, avaa lähtökohtiaan myös ”onnellisuusprofessoriksi” tituleerattu Ojanen.

-Kukaan meistä ei ole yksin. Hyvä elämä olemme me. Koko yhteiskunta. Yhdessä elämme ja olemme enemmän. Arvotamme elämää monin tavoin, mutta voimme katsoa sitä myös silmiin; kohdata ja hyväksyä, toteaa Limnell.

Keskustelua juontavat oppilaitosteologi, pastori Heikki Hesso sekä Porin Opiskelija- ja Koululaislähetyksen (OPKO) työntekijä Johanna Vähäkainu.

Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy. Loppuun on varattu aikaa yleisökysymyksille ja tilaisuuden jälkeen tarjotaan kahvia ja naposteltavaa.

Tilaisuuden järjestää Veritas Forum Finland yhteistyössä Porin ev. lut. seurakuntien oppilaitostyön, Satakunnan kriittisen korkeakoulun ja Porin OPKOn kanssa.

Veritas Forum Finland on verkosto, joka järjestää akateemisia tilaisuuksia suurista elämänkysymyksistä yliopistokampuksilla ja oppilaitoksissa ympäri Suomen. Toimimme suomen, ruotsin ja englannin kielellä.

Kansainvälisesti Veritas Forumit ovat saaneet alkunsa Harvardin yliopistossa, ja ensimmäinen Veritas Forum pidettiin siellä vuonna 1992. Harvardista ne ovat levinneet yli 200 yliopistoon Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Suomessa Veritas Forumeita koordinoi luterilainen opiskelijajärjestö OPKO.

Tänä syksynä muissa foorumeissa ovat mukana mm. Timo Airaksinen, Sammeli Juntunen, Niko Huttunen, Jarna Petman ja Juan Castillo.

Viime vuosina mukana foorumeissa ovat olleet esimerkiksi Olli-Pekka Vainio, Olli Seuri, Pia Vuolanto, Tere Sammallahti, Katleena Kortesuo, Jason Lepojärvi, Jussi Pullinen, Johanna Sumiala, Heikki Pursiainen, Oskari Juurikkala, Eija-Riitta Korhola ja Ville Lähde, Miikka Ruokanen ja Abbas Bahmanpour, Esko Valtaoja ja Jari Jolkkonen, Kari Enqvist ja Janne Saarikivi, Jari Hurme ja Timo Junkkaala, Elisa Aaltola, Joseph Almog ja Hanne Appelqvist ja Panu Pihkala sekä Jari Ehrnrooth ja Serafim Seppälä.

Järjestäjä

Lisätietoja

Lisätiedot: Miikka Niiranen Veritas Forum-koordinaattori Suomen Ev.Lut. Opiskelija- ja Koululaislähetys (OPKO) miikka.niiranen@veritasforum.fi p. 050 3050904 www.veritasforum.fi