Varhaiskasvatuksen koulutuksessa hypätään lasten maailmaan – opinnot antavat asiantuntijuuden ja käytännön osaamisen

Kolmannen vuosikurssin varhaiskasvatuksen opiskelija Tatu Sandvik iloitsee siitä, että varhaiskasvatuksessa jokainen päivä on erilainen.
– Varhaiskasvatuksessa voi kehittää itseään jatkuvasti. Alalla saa myös heittäytyä ja olla luova. Lisäksi varhaiskasvatuksessa on tilaa suunnitella ja toteuttaa, Sandvik kehuu.
Merkityksellinen ja vastuullinen työ lasten parissa veti Sandvikia puoleensa. Hän haluaa luoda lapsille turvallisen ilmapiirin kasvaa ja kehittyä. Hänelle on tärkeää rohkaista lapsia olemaan juuri sellaisia kuin he ovat.
– Haluan olla mukana tuottamassa iloista lapsuutta lapsille varhaiskasvatuksessa, Sandvik sanoo.
Hän korostaa myös yhteistyön merkitystä vaativalla alalla. Töissä ei ole koskaan yksin.
– Tiimissä pääsee purkamaan haastaviakin tilanteita yhdessä, mikä on erittäin tärkeää.
Opinnoissa vuorottelevat teoria ja käytäntö
Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattiopinnoissa painottuvat varhaiskasvatuksen ja pedagogiikan lisäksi laajat teemat, kuten esimerkiksi yhteiskunnan monimuotoisuus ja inkluusio.
Maisteritasolla varhaiskasvatuksen opintosuunnassa syvennetään tietoa kasvatuksesta, koulutuksesta ja oppimisesta ilmiöinä muuttuvissa ympäristöissä ja yhteiskunnassa.
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopistoHarjoittelut päiväkodeissa rytmittävät opiskelua. Tampereen yliopisto tekee tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa, ja varhaiskasvatuksen koulutuksella on oma kumppanuusverkosto harjoitteluja varten.
Yliopistonlehtori Arttu Mykkänen kertoo, että esimerkiksi kandidaattiopintojen työelämäjaksoilla harjoitellaan ammatillisia valmiuksia antavien kurssien sisältöjä käytännössä. Opinnoissa harjoittelut ja kurssiopetukset vuorottelevat. Ensimmäinen työelämäjakso koittaa jo heti opintojen alussa 1. periodin jälkeen.
– Vuoropuhelu käytännön ja teoreettisen puolen välillä on koulutuksessamme hyvä, ja harjoittelujen kehittämisestä olemme saaneet myös opiskelijoilta positiivista palautetta, Mykkänen sanoo.
Myös Sandvik korostaa harjoittelujen merkitystä.
– Se on mahtava tunne, kun kursseilla opitut asiat loksahtavat paikoilleen harjoittelujaksolla, Sandvik kuvailee.
Monipuoliset uramahdollisuudet ja loistava työtilanne
Varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattikoulutuksesta valmistuneet sijoittuvat varhaiskasvatuksen opettajiksi, esiopettajiksi tai varhaiskasvatuksen kehittämistehtäviin.
Maisterin tutkinto antaa laajat mahdollisuudet toimia kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijatehtävissä sekä kelpoisuuden toimia päiväkodin johtajana.
Mykkänen kertoo, että työtilanne varhaiskasvatuksen asiantuntijoille on loistava.
– Työpaikkoja on avoinna ympäri Suomea, ja etenkin suurissa kaupungeissa tarve varhaiskasvatuksen osaajille on kova. Lisäksi eläköitymiset lisäävät kysyntää.
Monimuotokoulutuksen avulla voi pätevöityä työn ohella
Tampereen yliopistossa varhaiskasvatuksen opettajaksi voi opiskella myös osittain töiden ohella monimuotokoulutuksena. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa opinnoista on itsenäistä työtä. Lähipäiviä on päiväopetusryhmään verrattuna harvemmin.
– Monimuotokoulutus mahdollistaa lisäpätevöitymisen, ja iso joukko tulijoista onkin jo integroitunut varhaiskasvatuksen kentälle hakiessaan koulutukseen, Mykkänen sanoo.
Toisen vuoden varhaiskasvatuksen opiskelija Sanna Keipilä on tehnyt lastenhoitajana pitkän uran varhaiskasvatuksen parissa. Hän on seurannut varhaiskasvatuksen opettajan työtä koko työuransa ajan, ja viimeiset kymmenen vuotta esiopetuksessa ovat motivoineet häntä oman ammatillisen uran kehittämisessä.

Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus on antanut varmuutta ja vahvistusta työhön ja syventänyt osaamista.
– Nyt voin tuoda työhöni uusinta tietoa yliopistolta ja olen oppinut perustelemaan pedagogisesti työskentelyäni lasten kanssa, Keipilä kertoo.
Hän opiskelee pääasiassa etänä työn ohella, toisinaan ryhmä kokoontuu yhteen lähiopetuspäiville. Apua voi aina kysyä oman ryhmän opiskelijoilta viestillä tai sähköpostilla. Keipilä on saanut myös yliopistolta paljon apua askarruttaviin asioihin.
Keipilä rohkaisee, että yliopistoon kannattaa hakeutua, vaikka takana olisikin jo pidempi ura.
– Ryhmähenki kantaa, ja aikataulutuksen sekä omien toimivien opiskelustrategioiden avulla opinnot sujuvat hyvin. Kannattaa myös muistaa, että kaikkia muitakin jännittää alussa! hän sanoo.
Varhaiskasvatuksen koulutus
- Haku varhaiskasvatuksen opettajan kandidaattikoulutukseen on auki 11.3.–25.3.2025.
- Päiväopetukseen on 120 opiskelupaikkaa ja monimuotokoulutukseen 40.
- Haku varhaiskasvatuksen maisterikoulutukseen alkaa myös 11. maaliskuuta 2025. Koulutukseen valitaan 15 opiskelijaa.
Lue lisää varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksesta.
Tutustu varhaiskasvatuksen opettajan monimuotokoulutukseen.








