Uusinta tietoa energiamurroksen haasteista ja mahdollisuuksista webinaarissa 1.12.

1.12.2020 7.00–15.00
Ilmoittautumisaika päättyy 1.12.2020,6.59
energiamurroksen-haasteet-ja-mahdollisuudet-copy.png
Kolme strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa energiahanketta, EL-TRAN, BCDC Energia ja Smart Energy Transition, valottavat tutkimustuloksiaan energiamurroksesta ja siirtymisestä vähäpäästöiseen energiajärjestelmään. Tutkijat, tiedon käyttäjät ja yleisö keskustelevat energiamurroksen haasteista ja mahdollisuuksista Suomessa. Lämpimästi tervetuloa!

Ohjelmassa on neljä suomenkielistä sessiota ja englanninkielinen paneelikeskustelu. Webinaarin avaa valtiovarainministeri Matti Vanhanen.

Ensimmäisessä sessiossa, vaihtelevan tuotannon ja kulutuksen hallinta, pohditaan, pystymmekö hallitsemaan kestävästi energiamarkkinoita, kulutusta ja tuotantoa sekä energiavarmuutta.

Tutkimustuloksia esittävät professori Pertti Järventausta (Tampereen yliopisto), tutkija Enni Ruokamo (Suomen ympäristökeskus) ja tutkimusprofessori Maria Kopsakangas-Savolainen (Oulun yliopisto). Kommentaattoreina toimitusjohtaja Jukka Ruusunen (Fingrid Oyj), asiantuntija Päivi Suur-Uski (Motiva Oy) ja ylitarkastaja Tatu Pahkala (Työ- ja elinkeinoministeriö).

Toinen sessio, muttuva lämmitys, käsittelee lämmitysjärjestelmän sähköistymistä ja haasteita mm. rakennusten omassa energiantuotannossa ja varastoinnissa.

Tutkimustuloksia esittävät yliopettaja Pirkko Harsia (Tampereen ammattikorkeakoulu), professori Sampsa Hyysalo (Aalto-yliopisto), professori Armi Temmes (Aalto-yliopisto) ja tutkija Sanna Tuomela (Oulun yliopisto). Kommentaattoreina projektijohtaja Kaisa-Reeta Koskinen (Helsingin kaupunki) ja lämpöpalvelujohtaja Kimmo Alatulkkila (Oulun Energia Oy).

Liikenteen päästöjen radikaali vähentäminen on aiheena kolmannessa sessiossa, jossa kysytään, miten liikenteen päästöjä voi vähentää asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja samalla varmistaa oikeudenmukainen siirtymä sähköiseen liikenteeseen.

Tutkimustuloksia esittävät projektipäällikkö Yrjö Majanne (Tampereen yliopisto), tutkimusprofessori Paula Kivimaa (Suomen ympäristökeskus) ja tutkija Kirsi Kotilainen (VTT). Aihetta kommentoivat Saara Jääskeläinen (Liikenne- ja viestintäministeriö) ja toimittaja Jose Riikonen.

Liiketoimintamahdollisuuksia pohditaan neljännessä sessiossa: miten Suomi voisi rakentaa energiamurroksen pohjalta vientiä ja hyötyä energiamurroksesta?

Tutkimustuloksia esittävät emeritusprofessori Raimo Lovio (Aalto-yliopisto), professori Ari Pouttu (Oulun yliopisto) ja tutkija Salla Annala (LUT-yliopisto). Kommentaattoreina toimitusjohtaja Veikka Pirhonen (VIBECO Oy), kehityspäällikkö Elina Säiläkivi (Caruna Oy) ja cleantech-johtaja Jarmo Heinonen (Business Finland),

Lopuksi keskustelua käydään Climate Leadership Coalitionin kanssa järjestetyssä paneelissa Preparing for the disruption. Tutkijatohtori Adam Dorr (RethinkX) alustaa ja paneelissa keskustelvat mm. professori Pami Aalto (Tampereen yliopisto), professori Eva Heiskanen (Helsingin yliopisto) ja Maria Kopsakangas-Savolainen (Oulun yliopisto).

Tarkempi ohjelma

Ilmoittauduthan tapahtumaan etukäteen!