Hyppää pääsisältöön
Ajassa | Ihmiset | Tiedote

Tuukka Ahoniemi teollisen myynnin työelämäprofessoriksi Tampereen yliopistoon

Julkaistu 28.5.2025
Tampereen yliopisto
Puvuntakkiin ja kauluspaitaan pukeutunut Tuukka Ahoniemi katsoo kameraan, värikäs tausta.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto on valinnut investointituotteiden ja teknologiapalveluiden myynnin työelämäprofessoriksi tekniikan tohtori Tuukka Ahoniemen. Työelämäprofessuuri on ensimmäinen osa hanketta, jonka Tampereen yliopisto on yhteistyössä Tampereen kauppakamarin ja elinkeinoelämän edustajien kanssa laittanut alulle. Yrityskumppanit ovat tähän mennessä sitoutuneet lahjoittamaan 1,6 miljoonaa euroa teknologia- ja teollisuusyritysten myyntiosaamista ja kasvua tukevaan hankkeeseen.

Tekniikan tohtori Tuukka Ahoniemi aloittaa työelämäprofessorina 1.6.2025 alkaen Tampereen yliopiston tuotantotalouden yksikössä. 

Uusi investointituotteiden ja teknologiapalveluiden koulutus- ja tutkimuskokonaisuus alkaa Ahoniemen työelämäprofessuurilla. Teollisen myynnin hanketta on valmisteltu tiiviissä yhteistyössä Tampereen kauppakamarin kanssa, ja hanke on koonnut tuekseen suuren joukon lahjoittajia. 

Hankkeen tarkoituksena on edistää teknillisten alojen myynnin ja kansainvälisen kaupallisen onnistumisen taitoja suomalaisyrityksissä. Ahoniemellä on pitkä tausta teknologiayritysten johtotehtävistä niin pörssi- kuin kasvuyhtiöiden saralla sekä tehtävässä tarvittavaa vahvaa opetus- ja tutkimustaustaa. 

– Haluan ylläpitää tiivistä ja jatkuvaa yhteistyötä hankkeessa mukana olevien yritysten kanssa. On tärkeä tehdä opetusta ja tutkimusta, jotka vastaavat suoraan työelämän tarpeisiin. Työelämäprofessorina pystyn tuomaan opetukseen kokemusta, käytännön esimerkkejä ja vierailijoita eri teollisuuden aloilta ja yrityksistä, kertoo Tuukka Ahoniemi. 

Myynnin ja laajemmin kaupallisen onnistumisen taidot ovat usein sellaisia, mitkä opitaan teknologia-alalla työn kautta. Suurilla organisaatioilla on hyvät sisäiset prosessit ja resurssit jatkokouluttaa ihmisille myynnin ja kaupallistamisen taitoja, mutta varsinkin pienissä ja keskisuurissa organisaatioissa parhaat käytännöt syntyvät usein kokemuksen kautta.  

Ahoniemen mukaan myyntiprosessi ja myyntityö koetaan monesti teknillisillä aloilla erillisenä ammattitaitona, vaikka investointituotteiden ja teknologiapalveluiden kaupallistamisessa kyse on ennen kaikkea asiakkaan arvonluonnin lisäämisestä.  

– Kaupallinen menestyminen lähtee varhaisesta asiakasymmärryksestä ja oman tuotteen tai palvelun sovittamisesta asiakkaan ongelmien ratkaisuun. Myyntiä ei voi ulkoistaa täysin omaan siiloonsa, vaan koko organisaatiolla on oltava ymmärrys siitä, miksi ja mistä asiakas on valmis maksamaan – mikä ylipäätään on se asiakas, jota tavoitellaan, Ahoniemi sanoo. 

Myyntiprosessit ovat pitkiä ja teknisiä, ja teknisesti suuntautuneilla henkilöillä on niissä merkittävä rooli. 

– Haluamme lähteä rakentamaan laajempaa osaamispohjaa teknillisille aloille kaupallisen menestymisen vaatimuksista ja myynnissä onnistumisessa, mutta mistään myyntikikkakoulutuksesta ei siis ole kysymys, kertoo Ahoniemi. 

Diplomi-insinöörejä myyntiosaajiksi  

Tuotantotalouden yksikön päällikkö, professori Tuomas Ahola kertoo, että tavoitteena on saada ensimmäiset kurssit käyntiin jo tulevana lukuvuonna. 

– Olemme innoissamme saadessamme Tuukka Ahoniemen käynnistämään hanketta yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Näin pääsemme aloittamaan investointihyödykkeiden ja teknologiapalvelujen myyntiin syvällisesti paneutuvan opetus- ja tutkimustyön nopeasti. Visiona on rakentaa huippulaadukasta peruskurssitarjontaa kaikille teknistä alaa opiskeleville sekä syventävää opintokokonaisuutta erityisesti teollisen myynnin puolelle suuntautuville opiskelijoille, Ahola toteaa. 

Tuukka Ahoniemi katsoo yläviistoon seinällä olevat taideteoksen äärellä.Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto

Johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaani Marko Seppänen kiittää laajaa ja sitoutunutta kumppaniverkostoa.  

– Tuen ansiosta voimme tehdä merkittävän avauksen kansallisesti merkittävälle alalle.  

Hankkeen yhteiskunnallisesta merkityksestä kertoo se, että se on kerännyt taakseen poikkeuksellisen vaikuttavan lahjoittajajoukon. Hankkeen budjetti on 2,1 miljoonaa euroa. Tähän mennessä mukaan on lähtenyt yli 35 yritystä tai muuta tahoa lahjoitussumman ollessa jo 1,6 miljoonaa. Nyt aloittavan työelämäprofessorin lisäksi hankkeeseen on tarkoitus rekrytoida varsinaiseen professuuriin urapolulla tähtäävä apulaisprofessori sekä useampia tutkijoita. 
 

Mukaan tukemaan suomalaisen teollisuuden menestystä 

Teollisen myynnin hanke on kerännyt viime vuodesta lähtien rahoitusta ja rakentanut kumppaniverkostoa. Seuraavat verkoston jäsenet ovat yhdessä sitoutuneet lahjoittamaan jo 1,6 miljoonaa euroa:

TT Gaskets

OP Tampere

Purso Oy

Esko Ollilan säätiö

Linjateräs Oy

Dynaset Oy

FinnSonic Oy

Sarlin Group Oy Ab

Security Trading Oy

Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiö sr

Ilkka Kaikuvuo

Janne Viinikkala

Ata-Gears Oy

Avant Tecno Oy

Tasowheel Oy

Tampereen Kauppayhdistyksen sr

Tampereen Teknillinen Seura ry

Tampereen Konepajat Oy

Despro Engineering Oy

Würth

Fastems Oy Ab

Sacometal Oy

Metso

Comatec  

Tampereen kaupunki

Sandvik

Teknikum

Bronto Skylift

Parkanon Säästöpankkisäätiö sr

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö 

Pirkkalan kunta

Lisätietoa:

Työelämäprofessori Tuukka Ahoniemi 
tuukka.ahoniemi [at] tuni.fi (tuukka[dot]ahoniemi[at]tuni[dot]fi)
050 350 2586

Professori Tuomas Ahola
tuomas.ahola [at] tuni.fi
puh. 050 301 6203

Tuukka Ahoniemi

  • Diplomi-insinööri 2008, tekniikan tohtori 2015, Tampereen teknillisestä yliopistosta.

  • Väitöskirja ohjelmistotekniikan opetuksen alalta. 

  • Opetustehtävissä Tampereen teknillisessä yliopistossa. Koulutustehtävissä yritysmaailmassa teknisenä kouluttajana.  

  • Toiminut urallaan kansainvälisissä ohjelmistotuoteyrityksissä; asunut Yhdysvalloissa Piilaaksossa 2011– 13. 

  • Pitkä tausta teknisten tuotteiden kaupallistamis-, myynti- ja johtamisrooleissa.  

  • Viimeisimpänä toiminut Tuxera Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2019 ja Qt Group Oyj:n strategiajohtajana 2016–2019.