TLC-webinaari: Syväoppimisen suunnitteluperiaatteilla laatua oppimisprosessin suunnitteluun

Tampereen korkeakouluyhteisö
Ajankohta27.3.2023 11.30–13.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Tämä webinaari on kolmas Teaching and Learning Centren (TLC) kevään 2023 viiden webinaarin sarjasta "Tutkimuksesta pedagogisiin tekoihin". Tule kuulemaan uusimmista tutkimuksista, syventämään osaamistasi ja jakamaan ajatuksiasi!

Kuvaus

Aika haastaa meidät muotoilemaan oppimisprosesseja entistä pedagogisemmista lähtökohdista. Digitaaliset opetus- ja oppimisprosessit ovat tulleet pysyvästi osaksi jokaisen opetustyötä tekevän arkeen, ja tämä vaatii edelleen opetuksen pedagogisen suunnitteluosaamisen päivittämistä. Digitaalinen teknologia mahdollistaa joustavia sekä monipuolisia oppimisratkaisuja, vaan toisaalta nykytilanteen uhkana saattaa olla se, että teknologiaan uppoudutaan innostavan ja jopa tuloksellisen oppimisen kustannuksella. Parhaimmillaan digitaalisuus rikastuttaa oppimista, mutta sen ei voi olettaa synnyttävän automaattisesti syvempää oppimista ja osaamista.  Uskotaan jopa, että opiskelija oppii asiat yksin, ilman ohjausta ja vertaisten tukea. Oppimisprosessin muotoilun osalta tulisi entisestään vahvistaa dialogista yhteisöllistä tiedonrakentamista, jotta yhteisöllinen oppiminen mahdollistuu ja oppimisen sisällöt koetaan merkityksellisiksi.

Tämä webinaari pohjautuu moniin monimuoto-oppimisen tutkimuksiin, väitöstutkimuksen tuloksiin sekä vuosien kokemukseen opettajien täydennyskouluttamisesta. Esityksessä paneudutaan tarkemmin seitsemään syväoppimista edistävään suunnitteluperiaatteeseen. Nämä syväoppimisen suunnitteluperiaatteet pohjautuvat kehitettyyn DDD (Dialogical, Digital and Deep Learning) pedagogiseen malliin.

Taustamateriaalia:

Asiantuntija

Asiantuntijana tilaisuudessa on FT Sanna Ruhalahti,  yliopettaja, Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri (TAMK)

Osallistuminen

Webinaariin ei ole erillistä ilmoittautumista ja se järjestetään etäyhteydellä Zoomissa. Tilaisuus on avoin myös muiden korkeakoulujen henkilöstölle.

Liity mukaan Zoomissa.

Lisätiedot: tlc [at] tuni.fi