Tekoälystä tukiälyyn: Kohti vastuullista oppimista -seminaari

Ajankohta12.6.2024 9.00–15.00
Ilmoittautumisaika päättyy 11.4.2023,21.00
Tekoälystä tukiälyyn seminaarin kuva
Kaikille matemaattisten aineiden opetuksesta kiinnostuneille avoimessa MAOL ry:n seminaarissa kuullaan päivän mittaan monipuolisia keskusteluja ja asiantuntijapuheenvuoroja tekoälystä koulumaailmassa.

Tekoälystä tukiälyyn: Kohti vastuullista oppimista -seminaari

Puheohjelman ohella tarjolla työpajoja, joissa tekoälysovelluksia pääsee itse käyttämään, sekä Tampereen yliopiston Juniversity-tiedekasvatuskeskuksen uuden tekoälyhankkeen esittelypiste. Tapahtuman juontajana ja moderaattorina toimii Jan Erola.

Tilaisuuteen voi osallistua paikan päällä Tampereella (Paidia-tapahtumatila Nokia Arenalla, Kansikatu 3) sekä etänä striimin kautta. Mukaan voi tulla koko päiväksi tai lyhemmäksi aikaa.

Ohjelma:

klo 12-14 Ideoita ja mahdollisuuksia

• Marko Seppänen, Tampereen yliopiston teollisuustalouden professori : Pedagoginen näkökulma tekoälyyn: Mitä korkeakouluissa on jo käytössä? Miten tekoäly vaikuttaa ihmisiin ja oppimiseen?
  • Peter Vesterbacka, sarjayrittäjä: Suomen lukiolaisten matematiikkaosaaminen nousuun tekoälyopetuksen avulla
  • Paneelikeskustelu: Tekoälyn mahdollisuukset opetuksessa. Ville Tilvis, matematiikan opettaja ja matematiikan valtakunnallisen kehittämistehtävä Harpin koordinaattori, Peter Vesterbacka sekä matematiikan lehtori Jani Kiviharju, joka on ollut tekemässä vapaasti luettavissa olevaa Opettajan tekoälyopasta.
  • Iris Cordelia Dahl Betten, Ina Christensen Våga ja Karen Marie Funding Lyster: Miten tekoäly on otettu käyttöön Norjan kouluissa? Videohaastattelussa start-up-yritys M.A.I Learning UB:n perustaneet lukiolaiset
  • Uusia, yksilökohtaisesti oppimista avustavia tekoälytyökaluja esittelevät Microsoftin Vesa Äyräs sekä Googlen osalta Jukka Lehtoranta. Vertex Systemsin Arttu Halonen kuvaa opintopolkuaan tekoälyn osaajaksi työelämässä.

klo 14-16 Työpajaosuus

• Tutustutaan itse tekemällä mahdollisuuksiin käyttää tekoälyä osana opettajan työtä, erityisesti matemaattisissa aineissa. Lisätietoja tulossa!
  • Ota mukaan oma kannettava tietokone. Osaan työpajoista voi osallistua sekä Paidiassa että etänä, osa vain lähiosallistujille.

klo 16-18 Kohti vastuullista oppimista

• Sakari Laiho, Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja: Tekijänoikeudet ja oppimateriaalin vastuullinen käyttö tekoälyn kanssa
  • Paneelikeskustelu: Tekoäly koulutuksessa: Miten varmistamme vastuullisuuden. MAOL ry:n puheenjohtaja Tarja Ylivuori ja yritysten edustajat.
  • Opetushallituksen johtaja Jarkko Niirasen videohaastattelu, jossa kuullaan mm. milloin koulut saavat käyttöön virallisen ohjeistuksen tekoälyn käytöstä opetuksessa.
  • Paneelikeskustelu: Sanoista teoiksi: Miten tekoäly integroidaan osaksi opetusta. MAOL ry:n varapuheenjohtaja Tuula Havonen, Riitta Salmenoja, fysiikan ja matematiikan opettaja Lappeenrannan lyseon lukiosta, ja Ville Tilvis.

klo 18- Illanvietto Ravintola Telakassa

• halukkaat voivat jatkaa keskusteluja MAOL-Pirkanmaan kerhon isännöimässä illanvietossa Ravintola Telakassa (Tullikamarin aukio 3). Telakasta on varattu meille iso kabinetti. Ruokailu on omakustanteinen, juomista MAOLin jäsenet saavat mobiilijäsenkorttia näyttämällä alennuksen. Illan mittaan myös teeman mukaista ohjelmaa!

Lämpimästi tervetuloa!

Lue lisää ja ilmoittaudu maksuttomaan tapahtumaan: https://maol.fi/tapahtuma/tekoalysta-tukialyyn-seminaari-tampereella/

Lisätiedot tapahtuman järjestäjältä:

MAOL ry
maol-toimisto [at] maol.fi (maol-toimisto[at]maol[dot]fi)

MAOL ry

maol-toimisto@maol.fi