Tampereen yliopiston AlgaLab-tiimi voitti Suomen Bioteollisuuden pitchaus-kilpailun

Julkaistu 20.10.2023
Kolme ALgaLab-tiimiläistä isolla Nasdaqin valotaululla. Ympärillä näkyy New Yorkin Times Squaren suukaupunkimaisemaa.
AlgaLab-tiimin Minne Jartti, Saana Soppela ja Stina Gröhn saivat kuvansa Times Squarelle. Kuva: Nasdaq.
AlgaLab-tiimin muodostivat Saana Soppela, Minne Jartti ja Stina Gröhn Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta. Kilpailu pidettiin 29. syyskuuta Helsingin Pörssitalossa.

BioFinland Pitching Competition järjestettiin tänä vuonna viidettä kertaa. Kilpailun tavoitteena on innostaa opiskelijoita omaksumaan myönteinen asenne bioliiketoimintaa ja yrittäjyyttä kohtaan. Suomen Bioteollisuus kutsui kilpailuun kaikki suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijat, mukaan lukien tohtori- ja jatko-opiskelijat.

Pitchatut ideat vaihtelivat Parkinsonin taudin hoidosta terveystietoratkaisuihin. Finaaliin ylsi neljä joukkuetta. Voittoisan AlgaLab-tiimin muodostaneet Saana Soppela, Minne Jartti ja Stina Gröhn ovat väitöskirjatutkijoina virologian ja rokoteimmunologian tutkimusryhmässä lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa.

– Nykyään rokoteproteiineja tuotetaan erilaisissa solusysteemeissä, kuten bakteeri-, nisäkäs- ja hyönteissoluissa. Myös kasvi- ja leväsoluja on alettu valjastaa proteiinien tuottajiksi. Lähdimme tähän pitchaus-kilpailuun ekologisella ja kestävää kehitystä tukevalla idealla, jossa leviä käytettäisiin rokoteproteiinien tuottajina. Tärkein valttikortti levien käyttämisessä tuottoalustana on niiden ympäristöystävällisyys. Levät voisivat tuottaa proteiineja käyttäen energialähteenään auringonvaloa ja sitoa samalla ilman hiilidioksidia tuottoprosessin aikana, Saana Soppela kertoo.

– Kilpailuun osallistuminen oli loistava tilaisuus päästä harjoittelemaan pitchausta. Saimme järjestäjiltä tukea pitchin rakentamiseen ja harjoitteluun, ja tuomaristolta hyvää palautetta ja kehitysideoita. Kaiken kaikkiaan kilpailusta jäi hieno fiilis ja olen tietysti iloinen tiimimme voitosta!

Kilpailun palkinto on 1000 €. Voittajatiimin kuva julkaistiin lisäksi tällä viikolla Nasdaqin mainostaululla New Yorkin Times Squarella.

Tämän vuoden kisassa tuomaristoon kuuluivat Bioteollisuuden puheenjohtaja Maarit Merla Organon R&D Finlandista, Pekka Simula Innovestor Life Sciencestä, Minna Korpi Nasdaq Helsingistä sekä Vincenzo Cerullo ja Johan Lundin Helsinki Institute of Life Sciencesta.

BioFinland Pitching Competition on osa Euroopan biotekniikan teemaviikkoa. Suomen Bioteollisuus (FIB) järjesti kilpailun yhteistyössä Helsinki Institute of Life Sciencen, Helsinki Think Companyn ja Nasdaq Helsingin kanssa.

Lue lisää biotekniikkaviikosta.

Lue Suomen Bioteollisuuden uutinen aiheesta.