Smoggy brains and ApoE4 accelerate risks of dementia in Los Angeles but not in the Amazon

PaikkakuntaArvo F115, Arvo Ylpön katu 34.
15.12.2022 10.00–11.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
aivojen malli, opetusväline
Professori Caleb E. Finch luennoi. Finch on neurobiologian professori University of Southern Californiassa Los Angelesissa ja yksi tunnetuimmista ja vanhenemisprosessien ymmärtämiseen eniten vaikuttaneista tutkijoista maailmassa. Tilaisuus on kaikille avoin.

Finch luennoi Suomessa Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikön (CoEAgeCare) ja Gerontologian tutkimuskeskuksen (GEREC) vieraana.

Finchin laaja-alaisen tutkimuksen keskeisiä teemoja ovat eliniän pitenemisen kehitys ja syyt sekä Alzheimerin taudin biologia ja syyt. Finch on kiinnostunut sosiaalisen aseman merkityksestä terveyteen ja vanhenemiseen ja hänen roolinsa on ollut keskeinen biologisen ja sosiaalisen tiedon yhdistämisen tärkeyden ymmärtämisessä.

Satojen johtavissa tiedelehdissä ilmestyneiden artikkeleiden ohella hän on kirjoittanut useita kirjoja, joista melkein tuhatsivuinen Longevity, Senescence and the Genome on vanhenemistutkimuksen varsinainen magnum opus. Sitä seurasivat useat muut kirjat, muun muassa Chance, Development and Aging (yhdessä Tom Kirkwoodin kanssa)  vuonna 2000 ja yli 600-sivuinen The Biology of Human Longevity vuonna 2007.

Finch on keskeinen tutkija myös kahdessa poikkeuksellisessa ikään liittyvien sairauksien kulttuuri- ja ympäristösidonnaisuuksia tutkivassa hankkeessa.  Kansainvälinen tutkijaryhmä on jo vuosia selvittänyt sydän- ja verisuonitautien merkkejä tuhansia vuosia vanhoilla muumioilla neljällä mantereella. Toinen hanke kohdistuu Boliviassa Amazonin sademetsissä edelleen paljolti eristyksissä elävän Tsimane-kansan terveyteen ja vanhenemiseen.

Viime vuosina yksi Finchin keskeinen tutkimusteema on ollut elinympäristön muutosten ja erityisesti ilmansaasteiden vaikutus vanhenemiseen, terveyteen ja Alzheimerin taudin syntyyn. Tätä käsittelee kirja The Role of Global Air Pollution in Aging and Disease. Reading the Smoke Signals (2018).

Lisätietoja:
professori Marja Jylhä, marja.jylha [at] tuni.fi tai