Restonomiopiskelijat näyttävät osaamistaan RESTO-tietotaitokilpailuissa 14.–16.3.

Julkaistu 9.3.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Restonomiopiskelija Ville Eloranta TAMKin Catering Studiossa.
Restonomiopiskelija Ville Eloranta Tampereen ammattikorkeakoulusta toimii kilpailun järjestäjätiimin projektipäällikkönä.
RESTO-kilpailut ovat valtakunnalliset restonomiopiskelijoiden tietotaitoja testaavat SM-kilpailut. Tänä vuonna on Tampereen ammattikorkeakoulun vuoro järjestää kilpailu 14.–16.3. Kilpailuun on valittu kolmoisteema Together, Responsibly, Evolving, eli yhdessä, vastuullisesti, kehittyen.

Kilpailemisen lisäksi tapahtuman tavoitteena on tuoda esiin restonomiopiskelijoiden osaamista ja restonomikoulutusta sekä tukea alueen työelämäyhteistyötä ja luoda mahdollisuuksia verkostoitumiseen.

Tampereen ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan kolmannen vuoden restonomiopiskelijoiden tiimi ja ohjaavat opettajat järjestävät kilpailun. Myös muiden vuosikurssien restonomiopiskelijat pääsevät mukaan tekemiseen. Kilpailulla on useita yhteistyökumppaneita, joista jokaiselle on räätälöity sopivin tapa olla mukana tapahtumassa.

Viime vuonna RESTO-kilpailut täyttivät 20 vuotta. Nyt TAMK lähtee rakentamaan tulevia vuosia itsensä näköisesti.

– Korostamme paikallisuutta, eli kilpailun ohjelmasta ja yhteistyökumppanuuksista näkyy, että olemme Tampereella ja TAMKissa. Uutta on myös Liveto-tapahtumasovellus, joka vahvistaa tapahtumakokemusta ja osallistujien vuorovaikutusta, lehtori Mika Kylänen TAMKista kertoo.

Kilpailu nostaa tiimihenkeä ja opiskelumotivaatiota

Kolmannen vuoden restonomiopiskelija Ville Eloranta TAMKista toimii kilpailun järjestäjätiimin projektipäällikkönä.

– Tapahtumassa kilpailuakin antoisampaa ovat mielestäni verkostoitumismahdollisuudet ja joukkueiden tiimihengen hitsautuminen. Haluamme tehdä tästä elämyksen niin kilpailijoille kuin kollegoille, Eloranta sanoo.

– Kilpailulla on motivoiva vaikutus ja se antaa buustia opintojen loppuun saattamiseen. Näin koronan jälkeen yhteenkuuluvuuden tunteelle ja hengen nostatukselle on tarvetta. Kilpailijoille on tärkeää saada näyttää osaamisensa sekä itselleen että muille, Mika Kylänen pohtii.

Kilpailun kolme teemaa ovat yhteiskunnallisesti ja globaalisti kiinnostavia asioita. Ne näkyvät tapahtumassa monin tavoin.

– Esimerkiksi kilpailijoille annetussa ennakkotehtävässä pureudutaan matkailu- ja ravitsemisalan reformiin sekä koronan jälkeisiin haasteisiin, joihin teemat kietoutuvat vahvasti, sanoo Kylänen.

Lehtori Mika Kylänen TAMKin Catering Studiossa.
Lehtori Mika Kyläsen mukaan kilpailulla on motivoiva vaikutus ja se antaa buustia opintojen loppuun saattamiseen, mikä on tarpeen erityisesti korona-ajan vaikeuksien jälkeen.

Paljon hyviä mahdollisuuksia

Toisen vuoden restonomiopiskelija Jenni Virtanen-Laine Laurea-ammattikorkeakoulusta on kiinnostunut ravitsemisalan opettamisesta ja suorittaa parhaillaan esihenkilöharjoittelua. Hän on joukkueensa kanssa valmistautunut RESTO-kilpailuihin syksystä asti. Joukkue osallistui jo helmikuussa Hollannissa EMCup-kilpailuun, jossa mukana oli 28 koulua Euroopasta.

– Hollannin reissu antoi meille unohtumattomia kokemuksia, arvokasta oppia ja uusia tuttavuuksia. Meillä tulee varmasti olemaan Tampereen RESTO-kilpailussa paljon annettavaa. Odotan kiinnostavia haasteita, uusia näkökulmia ja ehdottomasti verkostoitumista muiden alalla työskentelevien ja opiskelevien kanssa, Virtanen-Laine sanoo.

Timo Sippola opiskelee restonomiksi kolmatta vuotta Seinäjoen ammattikorkeakoulussa ja on suuntautunut ruokatuotantoon sekä ravitsemusosaamiseen. Kilpailusta hän odottaa itsensä ja joukkueensa haastamista parhaimpaansa. Hän uskoo, että kilpailun ohessa avautuu muitakin hyviä mahdollisuuksia.

– Valmistaudumme kilpailuun armottomalla Jutipump-treenillä, jonka tulokset nähdään toivon mukaan finaalissa, hän intoilee.

Alan hienous on asiakaskokemuksessa

Ville Elorannan mielestä restonomin tutkinnon suurin rikkaus on sen tarjoamat monipuoliset mahdollisuudet. Niitä tullaan korostamaan myös RESTO-kilpailussa.

– Osaamme laittaa ruokaa ja johtaa ruokatuotantoa, mutta samalla ymmärrämme markkinoinnista, trendeistä ja tapahtumatuotannosta. Olemme siis asiakaskokemuksen asiantuntijoita, hän kiteyttää.

Myös Kyläsen mielestä restonomin tutkinnossa on parasta sen monipuolisuus, asiakaslähtöisyys sekä verkostomainen toimintatapa.

– Monet alat ovat kääntämässä tuotantolähtöisyyttään asiakasajatteluun, mutta tällä alalla tärkeintä ja kaiken lähtökohtana on asiakas ja hänen kokemuksensa. Kukaan ei saa mitään aikaan täysin yksin, vaan moni tekijä tuo arvoa monelle asiakkaalle.

Eloranta odottaa erityisesti kilpailijoiden ratkaisuja tehtäviin sekä kollegaohjelman paneelikeskustelua ja rohkaisee osallistujia tapahtuman pyörteisiin.

– Ottakaa tapahtumasta kaikki irti ja tutustukaa toisiinne sekä viihtyisään Tampereen seutuun, hän kannustaa.

Myös Kylänen toivottaa kilpailijat tervetulleiksi TAMKiin ja Tampereelle. Hän toivoo tapahtumasta hyvää meininkiä ja sitä, että TAMKin isännöimät kilpailut jäisivät osallistujien mieliin teemoja myöten.

– Toivon että kilpailijat heittäytyvät kilpailuun, mutta muistavat nauttia myös oheisohjelmasta. Rakennetaan yhdessä opiskelijoiden ja kollegoiden kanssa hyvä tapahtumakokemus!

Tutustu RESTO.fi-verkkosivuihin

Teksti ja kuvat: Emmi Suominen