Pyry Jämsä: Munuaisten vajaatoiminta täytyy tunnistaa ennen lonkka- ja polvitekonivelleikkausta

PaikkakuntaArvo-rakennuksen auditorio F115, Arvo Ylpön katu 34,
26.11.2021 11.00–15.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Pyry Jämsä
Munuaisten vajaatoiminnan tunnistaminen on tärkeää ja se jää helposti tunnistamatta ennen tekonivelleikkausta. Se on merkittävä riskitekijä tekonivelpotilaan leikkauksessa ja se tulee ottaa huomioon ennen leikkausta, leikkauksen aikana ja leikkauksen jälkeen. LL Pyry Jämsä selvitti väitöstutkimuksessaan munuaisten vajaatoiminnan ja toimenpiteen jälkeisen akuutin munuaisvaurion yleisyyttä ja riskitekijöitä tekonivelpotilailla.

Munuaisten vajaatoiminta tekonivelpotilailla on tärkeä tunnistaa ennen tekonivelleikkausta, koska se vaikuttaa monien lääkkeiden annostuksiin. Esimerkiksi tulehduskipulääkkeet on kielletty tältä potilasryhmältä.

Jämsän tutkimus osoittaa, että eteenkin iäkkäiltä naisilta munuaisten vajaatoiminnan löytäminen vaatii lääkäriltä erityisen laskukaavan käyttöä, joka ottaa huomioon potilaan sukupuolen, iän ja verinäytteen kreatiniiniarvon.

Väitöskirjassa todetaan tekonivelleikkauksen jälkeisen kuolleisuuden olevan vahvasti riippuvainen munuaistoiminnasta. Kuitenkaan munuaistoiminnalla ei ollut vaikutusta uusintaleikkausriskiin.

Väitöskirjassa todettiin, että leikkauksen jälkeiselle akuutille munuaisvauriolle altistavia tekijöitä ovat leikkauksen pidentynyt kesto, ylipaino, sairauskuorma ja edeltävä munuaisten vajaatoiminta.

— Väitöskirjatyö korostaa munuaistoiminnan merkitystä tekonivelpotilaalla. Se tulee ottaa huomioon riskitekijänä muiden riskitekijöiden ohella, kun leikkauksen hyöty- ja haittasuhdetta puntaroidaan, Jämsä toteaa.

Pyry Jämsä on alun perin Kokkolasta kotoisin oleva urologian erikoislääkäri, joka työskentelee Tampereen yliopistollisen sairaalan urologian klinikassa.

Lääketieteen lisensiaatti, urologian erikoislääkäri Pyry Jämsän lääketieteen alaan kuuluva väitöskirja Chronic Kidney Disease in Patients Undergoing Hip or Knee Relpacement tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 26.11.2021 klo 13 alkaen Arvo-rakennuksen auditoriossa F115, Arvo Ylpön katu 34, Tampere. Vastaväittäjänä toimii dosentti Petri Virolainen Turun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Niku Oksala.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa