ProDigial: Miten aluekehitys- ja suunnitteluprosessia voidaan tehostaa ICE-roomin sekä tilannekuvan hyödyntämisellä?

SijaintiWebinaari
Ajankohta24.5.2023 6.00–8.00
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Viitteelistä kuvituskuvaa digitalisaatiosta.
Infra-alan tuottavuus nousuun digiloikalla - ProDigial on neliosainen webinaarisarja, jonka aikana esitellään ohjelmassa toteutetut pilottihankkeet. Webinaarisarjan ensimmäisen tilaisuuden aiheena on aluekehitys- ja suunnitteluprosessin tehostaminen hyödyntämällä ICE-roomia ja tilannekuvaa. Pilottihankkeina esitellään Espoo, Lappeenranta ja Vantaa.

ProDigial-tutkimusohjelmassa toteutettiin 12 pilottihanketta, joista kerättiin tutkimusaineistoa mm. haastattelemalla, havainnoimalla sekä työpajatyöskentelyjen avulla. Pilottien kautta tutkittiin erityisesti, mitä vaikutuksia uusilla menetelmillä ja käytännöillä on tuottavuuteen.

Ohjelma 24.5.2023

case Espoo, Lappeenranta ja Vantaa

9–9.10  Tervetuloa ja ProDigialin esittely
Kalle Vaismaa, Tampereen yliopisto, Tutkimuskeskus Terra

9.10–9.25  Ympäristökädenjälki suunnittelijan ja konsultin ympäristövastuullisuuden mittarina, case A-Insinöörit
Liisa Jäätvuori, A-Insinöörit

9.25–9.55  Aluekehityksen tilannekuva, case Espoo
Kaisu Laitinen, Ramboll

9.55–10.25  Suunnitteluprosessin hallinta, case Lappeenranta
Petro Tamminen, Solita

10.25–10.55  Yhteistoiminnallinen suunnittelu ICE-roomia hyödyntäen, case Vantaa
Aki Leislahti, AFRY

10.55–11.00 Tilaisuuden yhteenveto ja päätös
Kalle Vaismaa, Tampereen yliopisto, Tutkimuskeskus Terra

Tervetuloa kuulemaan kuinka ProDigial -tutkimusohjelma edistää infra-alan digi- ja tuottavuusloikkaa!

ProDigial-tutkimusohjelma

ProDigial-tutkimusohjelmassa kehitetään tuottavuutta parantavia keinoja ja toimintamalleja, edistetään digitalisaation hyödyntämistä infran koko elinkaarella sekä laaditaan niistä kokonaiskuva.

Tutkimuksessa keskeisenä osana ovat konkreettiset infrahankkeet, joissa uusia keinoja ja toimintamalleja testataan. Tutkimusohjelma jakaantuu neljään tutkimuskokonaisuuteen: elinkaaren läpäisevä tieto, hankinta ja yhteistyö, toimintakulttuurin muutos sekä tuottavuuden parantaminen.

Tulevat webinaarit:

Ke 20.9. klo 9-11 Miten tieto saadaan virtaamaan läpi infran elinkaaren?
case Jyväskylä, Kuopio ja Väylävirasto

Ke 11.10. klo 9-11 Millä keinoin tehdään kiertoliittymä kahdessa viikossa sekä kehitetään laadunhallintaa ja toimijoiden yhteistoiminnallisuutta aluerakennushankkeessa?
case Lahti, Tampere ja Turku

Ke 8.11. klo 9-11 Millaisella kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmällä saadaan parhaat hyödyt? Miten tiedolla johtamista kannattaa kehittää katu- ja ratahankkeissa?
case Helsinki, Oulu ja Väylävirasto

Voit ilmoittautua mukaan joko yhteen tai vaikkapa kaikkiin webinaareihin kerralla. Kalenterikutsut webinaareihin saapuvat viikon sisällä sähköpostiin. Webinaarit ovat maksuttomia. Lisätietoa ja aikaisempien webinaarien materiaalit löydät ProDigial-webinaarit -sivulta.

Kalle Vaismaa, kalle.vaismaa@tuni.fi