Porin yliopistokeskuksen TiedeAreena

Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
fb_tapahtumakuva_tiedeareena_2021.png
Porin yliopistokeskuksen tutkijoita ja tutkimusta tutuksi tekevä TiedeAreena-yleisötapahtuma järjestetään joka vuosi syyskuun viimeisenä perjantaina, samanaikaisesti Porin Päivän kanssa. TiedeAreenan ohjelmistossa on joka vuosi jotain vanhaa ja jotain uutta, mutta ohjelmaa pyritään järjestämään monipuolisesti eri kohderyhmille.

TIEDEAREENA-OHJELMA 24.9.2021

Kaikki osatapahtumat ovat maksuttomia ja kaikille avoimia. Osatapahtumat järjestetään kauppakeskus Puuvillassa (Siltapuistokatu 14) ja Ravintola Sofiassa (Siltapuistokatu 2). Muutokset mahdollisia!

Verkossa

klo 10-10.45 Lasten yliopistoluento

Pallomeri - Itämeren tärkein osa?

yliopistonlehtori Simo Laakkonen, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma, Turun yliopisto

Luento on maksuton ja kaikille avoin, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista 22.9. mennessä. Luento pidetään verkossa ja luennon osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille edellisenä päivänä sähköpostiin. Ilmoittaudu luennolle tästä!

Lasten yliopistoluento tallennetaan ja tallenne tulee katsottavaksi Porin yliopistokeskuksen YouTube-kanavalle.

Puuvilla Areenalla ja verkossa

klo 10.15-11.15 Paneelikeskustelu I: Energinen edelläkävijä – uusiutuva energiantuotanto Satakunnassa

paneelin juontajana Veera Reko / Satakunnan Kansa

panelisteina:

• Sari Repka, projektipäällikkö, Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus, Pori
  • Mariia Syväri, tohtorikoulutettava, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö
  • Petri Paajanen, toimitusjohtaja, Pori Energia Oy
  • Ville-Veikko Päivömaa, opiskelija, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö

klo 11.30-12.30 Paneelikeskustelu II: Korona jätti jälkensä - miten maailma muuttui?

paneelin juontajana Kim Huovinlahti / Satakunnan Viikko

• Kati Suomi, apulaisprofessori, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö
  • Katja Repo, yliopistonlehtori, Tampereen yliopiston Porin yksikkö
  • Petri Saarikoski, yliopistonlehtori, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Jenna Peltonen, opiskelija, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma

klo 12.45-13.45 Paneelikeskustelu III: Kaukomaat vai kotisohva –kuinka matkustetaan pandemian jälkeen?

paneelin juontajana Karri Laihonen / Yle Pori

panelisteina:

• Tapio Karvonen, erikoistutkija, Turun yliopiston Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskus
  • Tuomas Pohjola, projektitutkija, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö
  • Lenita Nieminen, projektitutkija, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö
  • Aleksi Olander, opiskelija, Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikkö

klo 14-15 Puheenvuoro: Näkökulmia Satakunnan korkeakoulutukseen

professori emeritus Kalervo Väänänen

TIEDEAREENA AFTERWORK!

Ravintola Sofiassa ja verkossa

klo 16-16.45 Filosofia goes Sofia: Mennyt on vieras maa – epidemian jälkeistä elämysmatkailua

professori Anna Sivula, Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen tutkinto-ohjelma, Turun yliopisto

yhteistyössä Porin Filosofinen Seura

klo 17.00-18.30 Science Slam

Tutkijat kilpailevat yleisön suosiosta 10-minuuttisilla lennokkailla esityksillä.

• opiskelija Lauri Mäkelä: Mittaava hybridi - loikkaava liikeri
  • tutkija Janne Harjamäki: Rintsikoiden energiatehokkuudesta
  • tohtorikoulutettava Kaisa Aro: Rakkaus on ruma sana
  • projektipäällikkö Kimmo Ahonen: Timo T. A. Mikkonen, Donald Trump ja audiovisuaalinen muisti