Markku Karjalainen: Puu – tulevaisuuden rakennusmateriaali

Julkaistu 8.6.2023
Henkilökuva Markku Karjalaisesta
Markku Karjalainen on rakennusopin professori rakennetun ympäristön tiedekunnassa arkkitehtuurin yksikössä. Hänen erityisosaamisalaansa on puurakentaminen. Karjalaisen tutkimuksen pääpaino on suurimittakaavaisten puurakennusten kilpailukyvyn kehittämisessä.

– Metsien kestävä käyttö ja puurakentaminen ovat tänä päivänä globaalisti ja yhteiskunnallisesti merkittäviä aiheita. Puu on perinteinen rakennusmateriaali, mutta siinä on myös paljon lunastamatonta potentiaalia tulevaisuutta varten.

Karjalaisen mukaan puun ekologisuus rakennusmateriaalina perustuu sen uusiutuvuuteen ja monipuolisiin kierrätysmahdollisuuksiin. Pitkäikäiset ja kierrätettävät puurakennukset ja -tuotteet toimivat hiilivarastoina, kasvattavat hiilensidontaa ja torjuvat näin ilmastonmuutosta.

– Suomen puurakentamisen suurimmat kasvun mahdollisuudet ovat suurimittakaavaisessa rakentamisessa, kuten puukerrostaloissa ja julkisessa rakentamisessa. Puukerrostalojen suosio on tasaisessa kasvussa, mutta hankkeiden määrä on edelleenkin varsin pieni. Yhtenä kasvun esteenä on suurikokoisten puurakentamiskohteiden osaavien suunnittelijoiden ja muiden hanketoimijoiden vähäisyys.

Karjalainen kertoo, että hänen näkökulmansa tutkimukseen on aina ollut hyvin käytännönläheinen. Hän toimii oman tutkimuksensa ohella teollisen puurakentamisen tutkijakoulun vetäjänä, ja myös tutkijakoulun tutkimusaiheet ovat valikoituneet konkreettiseen tarpeeseen puu- ja rakennusalan kentältä saadun syötteen ja palautteen perusteella. Tutkijakoulu on tuonut ajankohtaista tutkimustietoa ja asiantuntemusta puurakentamisen alalle ja pyrkinyt näin vastamaan alan asiantuntijavajeeseen.

– Monitieteellinen tutkimus ja koulutus ovat avainasemassa mahdollistamassa puun uusien käyttökohteiden, innovaatioiden ja yhteistyömyönteisten osaajien syntymistä.

Markku Karjalaisen yhteystiedot