Maija Jäntti: Miehet osallistuvat suolistosyövän seulontaan naisia harvemmin

Keskustakampus, Päätalon auditorio D11 ja etäyhteys
Ajankohta22.9.2023 9.00–13.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Suolistosyöpä on Suomessa niin miehillä kuin naisillakin toiseksi yleisin syöpä. Suolistosyövän oireet ovat usein epämääräiset ja niitä on hankala tunnistaa. Seulonnalla voidaan kuitenkin tehokkaasti vähentää suolistosyövän aiheuttamaa kuolleisuutta havaitsemalla syöpä jo oireettomassa vaiheessa. TtM Maija Jäntin väitöstutkimus avaa uutta tietoa suolistosyövän seulontaan osallistumiseen liittyvistä tekijöistä.

Väestön aktiivinen osallistuminen seulontaan on välttämätöntä, jotta varhainen sairauden havaitseminen ja ennaltaehkäisy voivat toimia tehokkaasti. Suomalaisten terveyskäyttäytymiseen liittyvät valinnat ovat monitahoisia ja yhteiskunnallisia.

Maija Jäntin väitöstutkimus tarjoaa arvokasta tietoa seulontapalveluiden kehittämiseen ja terveyden edistämiseen.

– Suomalaiset osallistuvat keskimäärin hyvin suolistosyövän seulontaan. Miehet kuitenkin osallistuvat naisia selvästi harvemmin, Jäntti toteaa.

Jäntin tutkimuksen mukaan naimattomat ja henkilöt, joilla on matalampi koulutus tai muu kuin suomi tai ruotsi äidinkielenä osallistuvat avioituneita, korkeasti koulutettuja ja natiivikielisiä harvemmin seulontaan.

Väitöstutkimuksessa arvioitiin osallistumiseen vaikuttavia tekijöitä koko seulontaohjelman ajalta vuosilta 2004–2016. Tuona aikana suolistosyövän seulontaan kutsuttiin 233 211 henkilöä. Jäntti yhdisti tutkimuksessaan seulonta-aineistoon kaksi kyselytutkimusta. Niiden avulla tutkimuksessa saatiin rekisteritietoa täydentämään uutta tietoa tekijöistä, jotka liittyvät seulontaan osallistumiseen.

Seulontaan osallistuneet miehet arvioivat elämänlaatunsa paremmaksi kuin osallistumattomat. Sekä seulontaan osallistuneet miehet että naiset olivat myöhemmin kulttuurisesti aktiivisempia kuin seulontaan osallistumattomat.

Maija Jäntti asuu Kirkkonummella ja työskentelee sote-palveluiden kehittämisen parissa.

Väitöstilaisuus perjantaina 22. syyskuuta

Terveystieteiden maisteri Maija Jäntin epidemiologian alaan kuuluva väitöskirja Determinants in colorectal cancer screening attendance tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa perjantaina 22.9.2023 klo 12 auditoriossa D11 Kalevantie 4, Tampere. Vastaväittäjänä toimii professori Katie Robb Glasgown yliopistosta. Kustoksena toimii professori Janne Pitkäniemi yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Tutustu väitöskirjaan.

Seuraa väitöstilaisuutta etäyhteydellä.