Lasten- ja nuorten teatteriesitys KAUHUA JA KETSUPPIA

SijaintiKalevantie 4, D-osa, 33100 Tampere
Tampereen yliopisto, Teatterimonttu, Päätalo, D-osa.
Ajankohta23.11.2022 16.00–17.00
Näytä kaikki ajankohdat
Kielisuomi
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Kuvassa teksti KAUHUA JA KETSUPPIA sekä animoitu kuva kahdesta esiintyjästä.
Ilkeä velho omistaa ketsuppitehtaan, jonka naapurustosta alkaa salaperäisesti kadota lapsia. Tapahtumat alkavat selvitä, kun yksi lapsista saa ratkaistua velhon kauhean salaisuuden. Samalla kun lapsi kohtaa ja voittaa omat pelkonsa, hän auttaa muuttamaan velhon vihamielisyyden iloksi.

Esitys käsittelee lasten kohtaamia pelkoja ja se pyrkii muuttamaan pelot luoviksi ja vahvistaviksi voimavaroiksi. Kauhua ja ketsuppia on saanut inspiraationsa Grimmin satukokoelmasta. Tarinan keskiössä on lapsi, jota aikuiset (hänen isänsä ja paikallinen velho) kaltoinkohtelevat. Isän ja lapsen väliset erimielisyydet koskevat usein arkisia ja nykyaikaisia asioita kuten älypuhelimia, tietokonepelejä ja sosiaalista mediaa. Näytelmässä lapsen ja velhon väliset erimielisyydet liittyvät vanhanaikaisiin ja symbolisiin asioihin kuten vastakkainasetteluun hyvän ja pahan, itsekkyyden ja epäitsekkyyden välillä sekä taikuuteen, muutokseen ja omien vahvuuksien löytämiseen. Esityksen kohderyhmänä ovat n. 10-12-vuotiaat lapset ja nuoret.

Esitys käsittelee arkaluontoisia teemoja, joita lapset kohtaavat nykymaailmassa. Samaan aikaan esitys pyrkii muuntamaan kauhun ja pelon tuntemukset luovaksi voimavaraksi lähestymällä niitä naurun, absurdin komedian ja splastick-huumorin kautta.

Esityksen tyylilaji on komedia ja siinä nähdään mm. perinteisiä improvisaatioteatteri commedia dell’arten naamioita ja kuullaan siihen sävellettyä musiikkia. Esitys sekoittaa commedia dell’artelle ominaista vahvaa fyysistä ilmaisua sekä musiikkiteatteria. Näiden ainutlaatuisten ilmaisumuotojen yhdistelmä tulee olemaan katsojille voimakas ja nautinnollinen kokemus.

Ohjaus: Davide Giovanzana ja Tiia-Mari Mäkinen

Käsikirjoitus: Työryhmä

Musiikin sävellys, sanoitus, sovitus ja harjoituttaminen: Niina Alitalo

Pukusuunnittelu: Tiina Helin

Valosuunnittelu: Samuli Hytönen

Puvustus, maskeeraus, tarpeisto: Tiina Helin, Jyrki Lehtinen, Anu Lähteenmäki ja Suvi Pouttu

Näyttämömestari: Jyrki Lehtinen

Tuotanto: Tuula Parviainen

Esiintyjät (Nätyn 2. vuosikurssi):

Ryhmä A:

Vilma Hartikainen

Peppi Hokynar

Kasper Korpela

Jalmari Pajunen

Vili Saarela

Elsi Sloan

Ryhmä B:

Ilona Karppelin

Leo Ikhilor

Jussi Matias Korhonen

Saara Mänttäri

Sulo Rahman

Vincent Kinnunen

Opiskelijat on jaettu kahteen ryhmään. Kun toinen ryhmä on ketsuppibändissä, toinen ryhmä on lavalla hahmoissa. Ryhmä, joka on merkattu esityksen aikataulun perään, tekee hahmot.

ESITYKSET TEATTERIMONTUSSA MARRASKUUSSA 2022

Keskiviikko 23.11. klo 18 (ennakko) Ryhmä A

Keskiviikko 23.11. klo 20 (ennakko) Ryhmä B

Torstai 24.11. klo 18 (ENSI-ILTA) Ryhmä A

Torstai 24.11. klo 20 (ENSI-ILTA) Ryhmä B

Perjantai 25.11. klo 11 Ryhmä A

Perjantai 25.11. klo 14 Ryhmä B

Vapaa pääsy.

Paikkavaraukset Teatterimontun esityksiin: ma-pe klo 10-15, puh. 050 395 1197 (ei tekstiviestivarauksia) tai sähköposti teatteri [at] tuni.fi

Ennakkoon varatut paikat on lunastettava Teatterimontun aulassa sijaitsevasta lippupisteestä viimeistään 30 minuuttia ennen esityksen alkua. Teatterimontun ulko-ovi avataan tunti ennen esityksen alkua. Teatteritilaan on esteetön pääsy.

Osoite: Tampereen yliopiston Teatterimonttu, Päätalo, Kalevantie 4, D-osa

Esityksen kesto on 45 minuuttia

Kauhua ja ketsuppia esityskiertue toteutetaan Pirkanmaan viiteen eri kuntaan 28.11.-2.12.2022. Kiertuekohteina ovat koulut Orivedellä, Urjalassa, Kuhmoisissa, Pirkkalassa ja Mänttä-Vilppulassa.

Esityskiertueen mahdollistaa Operaatio Pirkanmaan Kulttuuritempaus.

Kuva: Sulo Rahman

Tulevat tapahtumat